الخلاصة:
لقد غير المشروع الحداثي موقع الإنسان داخل المنظومة الأنطولوجية، فبعدما كان خاضع لسلطة الكنيسة، أصبح سيدا على الكون، وصار بذلك مرجعا صلبا لكل القيم الرامية لتحقيق جنة الخلد في الأرض، ولكن ما لبثت هذه القيم أن انحرفت عن مسارها الأول لتدخل في طورها الثاني المتمثل في السيولة بتعبير "زيجمونت باومان" وهذا راجع إلى التقدم التكنولوجي الهائل وسيادة منطق المتلازمة الاستهلاكية، أين حول الإنسان إلى مجرد سلعة داخل الكون، وهذا ما انعكس سلبا على نفسية الإنسان المعاصر الذي لم يعد يركن لقيم الثبات، بل يسير وفق القيم الاخلاقية- البراغماتية - الاستهلاكية، التي تتسم بالمرونة والسيولة والمتنصلة من أي رابط ميتافيزيقي لاهوتي وهذا ما لاحظه عالم الاجتماع البولندي "زيجمونت باومان"، أين قدم مساءلة نقدية لهذه القيم الـأخلاقية المتفشية في المجتمع الراهن محاولا إيجاد مخارج لذلك، وهنا مثار الإشكالية: هل للأخلاق فرصة في العالم الاستهلاكي؟ كيف كانت قراءة زيجمونت باومان للقيم الأخلاقية في ظل عصر الحداثة السائلة؟
The modernist project changed the position of man within the ontological system.
After he was subject to the authority of the Church, he became the master of the
universe, and by this he became a solid reference for all values aimed at achieving
the paradise of eternity on earth, but these values soon deviated from their first
path to enter into its second phase, which is liquidity, in the expression Zygmaunt
Bauman. This is due to the tremendous technological progress and the prevalence
of the logic of the consumer syndrome, where man is turned into a commodity
within the universe. It operates according to the values of ethical, pragmatic
consumerism, which is characterized by flexibility, liquidity and disconnection
from any theological metaphysical bond, and this is noted by the Polish sociologist
Zygmunt Bauman, where he offered critical accountability for these rampant moral values in current society, trying to find exits for that, and here is the problem: Does
ethics have a chance in the consumer world? How was Zygmunt Baumen's reading of
moral values under the liquid modern era?