الخلاصة:
هدفت الدراسة الى معرفة الممارسات البيداغوجية والإدارية داخل الجامعة في ظل عملية التغيير التنظيمي فتمت الدراسة بكلية العلوم الاجتماعية بجامعة عمار ثلجي بالأغواط على عينة من الأساتذة الجامعين تمثلت في 67 مفردة من أجل تحقيق الهدف من خلال الاستبيان الالكتروني الذي وزع عليهم وقد توصلت الدراسة الى أن التغييرات التنظيمية أثرت على الأستاذ الجامعي وأحدثت بعض الاختلالات الوظيفية التي أدت الى تشكل الصراعات تنظيمية داخل التنظيم راجع لغياب التخطيط ودراسة طبيعة التنظيم
This contribution is a study of pedagogical and administrative practices in the
context of the ongoing organizational change within the Algerian university. With
the help of a questionnaire administered online, the survey carried out affected a
sample of 67 teachers from the Faculty of Social Sciences of the Amar Telidji
University of Laghouat. The results obtained show that the organizational changes
made at the level of the Algerian university have generated organizational
dysfunctions which are at the origin of the development of conflicts in the exercise
of pedagogical and administrative prerogatives. This situation is explained by the
lack of organizational change planning and understanding of the organization in
place.