الخلاصة:
لا يمكنك الحديث عن علم الاجتماع من دون الرّجوع إلى عبد الرحمن ابن خلدون الذي عاش بين القرن 14 والقرن 15 ميلادي ، والذي عالج ابن خلدون الظواهر الاجتماعية و التي يسمّيها '' واقعات العمران البشري''، حيث يقول'' إنّ الاجتماع الإنساني ضروري، فالإنسان مدنيّ بالطّبع، أي أنّه لابدّ له من الاجتماع الذي هو المدنية في اصطلاحهم و هو معنى العمران، و بيانه أنّ الله خلق الإنسان و ركّبه على صورة لا يصحّ حياتها و بقاؤها إلاّ بالغذاء، وهداه إلى التماسه بفطرته وبما رُكِّب فيه من القدرة على تحصيله، إلاّ أنّ قدرة الواحد من البشر قاصرة على تحصيل حاجته..... فلابدّ من اجتماع القُدَرِ الكثيرة من أبناء جنسه ليحصل القوت له ولهم، فيحصل بالتعاون قَدَرُ الكفاية من الحاجة لأكثر منهم بأضعاف، وهذه الحقائق والظواهر المتراكمة التي تؤلّف موضوعاً مترابطاً عن المجتمع الإنساني هي التي دفعت ابن خلدون ليُعلن عن ميلاد هذا العلم ويضع له أول تعريف بقوله إنّه العلم الذي موضوعه دراسة الظاهرة الاجتماعية منظورا إليها بنفس الطريقة التي ينظر بها إلى الظّواهر الفلكية والطّبيعية والكيماوية والتشريعية الخاضعة لقوانين ثابتة، ويؤكّد ابن خلدون " إنّه العلم الذي موضوعه دراسة العمران البشري وما يلحقه من العوارض والأحوال الذاتية واحدة بعد أخرى
وفي القرن 19 جاء أوجست كونت المؤسس الحديث لعلم الاجتماع والذي عرّفه بأنّه العلم الذي يتناول الظواهر الاجتماعية بمنهاج علمي تجريبي دقيق، وبعد ذلك إيميل دوركهايم وهو مؤسّس المدرسة الاجتماعية الفرنسية وعرّفه بأنّه علم الوقائع والحوادث الاجتماعية، فهو علم يبحث في المؤسّسات الاجتماعية ونشأتها وتطوّرها، واعتبره العلم الذي يدرس تطوّر المجتمعات وقوانينها، وهنا نلاحظ تأثير بعض العلوم، خاصّة علم البيولوجيا في موضوع علم الاجتماع ، فعلم الاجتماع يركّز على الدراسة المقارِنة والتّحديدية للمجتمعات البشرية انطلاقا من دراسة السّلوك الإنساني المشترك، ومن الواضح أنّ هذه التعريفات تتناول في عمومها موضوعا يكاد يكون مشتركا بينها، وهو دراسة المجتمع وإن اختلفت في التّركيز على عنصر أو عدّة عناصر من هذا الموضوع العام، كالعلاقات الاجتماعية أو المؤسّسات أو التغيّر الاجتماعي
We cannot talk about sociology without referring to Abd al-Rahman Ibn Khaldun, who lived between the 14th and 15th centuries AD, and who Ibn Khaldun dealt with social phenomena, which he calls “the facts of human civilization,” where he says, “The human meeting is necessary, because the human Civilian, of course, that is, it must have a meeting, which is civility in their terminology, and it is the meaning of urbanization, and its statement that God created man and mounted him in an image whose life and survival is only correct with food, and guided him to seek it by his instinct and with the ability to obtain it, except That the ability of a single human being is limited to obtaining his needs..... It is necessary for the many people of his kind to meet in order to obtain sustenance for him and for them, so he obtains with cooperation a sufficient measure of the need for many times more than them, and these accumulated facts and phenomena that constitute an interrelated topic about human society are what It prompted Ibn Khaldun to announce the birth of this science and give it the first definition by saying that it is the science whose subject is the study of the social phenomenon, looking at it in the same way that it looks at astronomical, natural, chemical and legislative phenomena subject to fixed laws, and Ibn Khaldun asserts, “It is the science whose subject is the study of human civilization and what follows it.” Symptoms and self-conditions one after the other
In the 19th century came Auguste Comte, the modern founder of sociology, who defined it as the science that deals with social phenomena with an accurate experimental scientific method, and after that Emile Durkheim, who is the founder of the French social school, defined it as the science of social facts and events, as it is a science that examines social institutions, their origin and development, and considered it science Who studies the development of societies and their laws, and here we notice the influence of some sciences, especially biology, on the subject of sociology. Sociology focuses on the comparative and defining study of human societies based on the study of common human behavior. It is the study of society, even if it differs in focusing on one or several elements of this general subject, such as social relations, institutions, or social change.