Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بوزويجة, عبد الرؤوف
|
|
dc.date.accessioned |
2023-06-13T10:48:32Z |
|
dc.date.available |
2023-06-13T10:48:32Z |
|
dc.date.issued |
2023 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5410 |
|
dc.description.abstract |
ان التواصل اللفظي هو القدرة على تكوين و استعمال اللغة والقدرة على الحديث بشكل واضح و مفهوم من قبل الآخرين، وأيضا القدرة على سماع وفهم ما يقول الأخرون وعندما تعاق عملية التواصل إما بالإصابة. باضطرابات الكلام و اللغة أو السمع فالنتائج تكون ضارة وسلبية، ويهتم علم أمراض التواصل اللفظي بدراسة المعرفة النظرية والتطبيقية للتواصل الإنساني، فهو يشتمل على دراسة مايلي: الأسس الفيزيائية والسلوكية لعملية التواصل.
اضطراب العمليات الكلامية و اللغوية الوصف الدقيق للتواصل الطبيعي والعوامل المؤثرة فيه. علاج اضطرابات التواصل
و تدرس اضطرابات الكلام و اللغة وتفسر من وجهات نظر مختلفة، تشتمل على علم التشريح و علم وظائف الأعضاء و علم النفس وعلم الاجتماع وعلم الأعصاب، و ذلك لتكوين فهم عميق لهذه الاضطرابات.
تحليلها و وتكاملها بعد التواصل اللفظي عنصرا أساسيا في حل المشكلات و توسيع المعارف و تراكمها، و يتأثر استخدام اللغة بمدى سرعة استيعاب الشخص للكلمات أو الأفكار و الاحتفاظ بها في الذاكرة، فالطفل الذي يتعثر في إيجاد الكلمة المناسبة يتعرض لعوائق كثيرة في البيئة الاجتماعية و التعليمية، فبينما هو يتعثر في سبيل استرجاع كلمة يتقدم أقرانه وينتقلون إلى تعلم جديد، و الشخص الذي يعاني قصورا في اللغة يفقد أجزاء حيوية من المعرفة و لا يتمكن من ربط المعلومات ببعضها البعض في الذاكرة بشكل صحيح، كما أنه لا يمتلك وسيلة لنقل ما يعرفه الآخرين
هذه المشكلات يمكن أن تؤدي إلى انخفاض مستويات التحصيل المعرفي و إلى الشعور بالارتباك و فقدان الدعم و الإحباط فاللغة وسيلة حيوية في التواصل الناجح مع البيئة الاجتماعية فاللغة . النظام المعقد المتعدد الأبعاد الذي يمنح للفرد القدرة على التعلم والتعامل والتفاعل بفعالية و ثقة مع العالم، وقد تظهر اضطرابات التواصل اللفظي على شكل صعوبة في ذلك هي
استخدام الصوت بطريقة فعالة.
- إنتاج أصوات اللغة من مخارجها الصحيحة.
تدفق الكلمات بسلاسة أثناء الحديث.
اكتساب تراكم لغوي معقد
استخدام قواعد اللغة
- تعلم اللغة المكتوبة.
وفي إطار هذا المبحث حاولت الإلمام بمختلف الجوانب التي تمس موضوع اضطرابات التواصل اللفظي، وذلك من خلال عرض انواع اضطرابات اللغة المنطوقة و المكتوبة ثم اضطرابات النطق و اضطرابات الكلام وتاخر اللغة و اضطراب الصوت ثم عرض بعض المفاهيم العامة حول اللغة و اضطراباتها
الكلمات المفتاحية التواصل اللفظي٫عسر القراءة٫التأتأة٫الحبسة٫تأخر اللغة٫إظطرابات اللغة
Verbal communication is the ability to form and use language and the ability to speak clearly and understandably by others.
The ability to hear and understand what others are saying and when communication is impeded by either injury. Speech, language or hearing disorders, the results
They can be harmful and negative. The pathology of verbal communication is concerned with the study of theoretical and applied knowledge of human communication. It includes:
Study: the physical and behavioral foundations of the communication process
Disorder of speech and language processes Accurate description of normal communication and the factors affecting it. Treatment of communication disorders
Speech and language disorders are studied and interpreted from various perspectives, including anatomy, physiology, and psychology
Sociology and neuroscience, in order to form a deep understanding of these disorders. Its analysis and integration after verbal communication is an essential element in solving problems and expanding and accumulating knowledge
The speed at which a person absorbs words or ideas and keeps them in memory. A child who stumbles to find the right word faces obstacles
Many in the social and educational environment, so while he stumbles in the way of retrieving a word, his peers advance and move on to new learning, and the person
Those who suffer from language deficiencies lose vital parts of knowledge and are unable to link information to each other in memory properly
True, he also has no way of conveying what he knows to others
These problems can lead to lower levels of cognitive achievement and to feelings of confusion, loss of support and frustration
A vital means of successful communication with the social environment is language. The complex multidimensional system that gives the individual the ability to learn
Dealing and interacting effectively and confidently with the world, and verbal communication disorders may appear in the form of difficulty in that
Use the voice effectively
Producing the sounds of the language from its correct pronunciations.
Words flow smoothly while speaking
Acquisition of complex linguistic accumulation
Use of grammar
Learn written language
In the framework of this research, I tried to get acquainted with the various aspects that affect the subject of verbal communication disorders, through a presentation
Types of spoken and written language disorders, then articulation disorders, speech disorders, language delay, and voice disorders, then presented Some general concepts about language and its disorders
Keywords verbal communication, dyslexia, stuttering, aphasia, language delay, language disorders |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
جامعة الجزائر 2 ابو القاسم سعد الله، university of algiers 2 Abou kacem Saad Allah |
ar_AR |
dc.subject |
ارطوفونيا، اللغة، اضطراب اللغة، عسر الكلام،التاتاة، الصمت الانتقائي، الحبسة الكلامية، |
ar_AR |
dc.title |
اضطرابات اللغة |
ar_AR |
dc.type |
Learning Object |
ar_AR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée