الخلاصة:
التّعليميّة العامّة حقل معرفي خصب هادف، يهتم بكيفيّة تدريس جميع المواد القابلة للتّدريس. وتختلف بهذا عن التّعليميّة الخاصّة التي تهتم بتدريس مادّة دراسيّة معينة كتعليميّة اللّغات.تهدف التّعليميّة العامّة إلى تيسير العمليّة التّعليميّة التعلّميّة، التي تقوم على ثلاثة عناصر متفاعلة فيما بينها هي المعلّم والمتعلّم والمحتوىالتّعليمي. وتستفيد التعليميّة من نتائج علوم أخرى مثل علم النّفس وعلوم التّربيّة والفلسفة وعلم الاجتماع. كما تستفيد من نظريّاتالتّعلم المختلفة، التي حاولت تفسير كيفيّة حدوث التّعلم وفق مجموعة من المفاهيم والأسس.منها النّظريّاتالسّلوكيّة، التي ترى أنّ التّعلّم تغيير في السّلوك الخارجي الناتج عن مثير خارجي، والنّظريّات المعرفيّة التي ترى أنّ التّعلّم عمليّة ذهنيّة بالغة التّعقيد
Genearl didactics is a fertile and purposeful field of knowledge, that is concerned with how to teach all teachable subjects. In this way it differt from the special didactics institution that is concerned with teaching a specefic subject, such as teaching languages.General didactics aims to facilate the teaching learning process, wich is based on three interacting elements the teacher, the learner and the didactic content.Didactics benefits from the results of other sciences such as psychology, education sciences, philosophy and sociology. It also benefits from different learning theories, wich have tried to explain how learning occurs according to a set concepts andfondations. Including behavioral theories, wich see learning as achange in external behavior stimulus, and cognitive theories, wich see learning as a very complex mental process.