Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

برنامج تدريبي مقترح قائم على التكامل الحسي في تنمية اللغة الاستقبالية لدى الاطفال ذوي طيف التوحد

Show simple item record

dc.contributor.author بولقناطر, نوعيم
dc.contributor.author زعرور, لبنى
dc.date.accessioned 2023-06-18T09:57:48Z
dc.date.available 2023-06-18T09:57:48Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5421
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية الى تنمية اللغة الاستقبالية للأطفال ذوي طيف التوحد من خلال برنامج تدريبي مقترح قائم على التكامل الحسي. وتكونت العينة من (6) أطفال من ذوي طيف التوحد ممن تراوحت أعمارهم ما بين (4-6) سنوات جميعهم من الاطفال المشخصين باضطراب طيف التوحد من الدرجة المتوسطة على مقياس كارز2، ويعانون من ضعف مهارات اللغة الاستقبالية، واعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة باختبارين قبلي وبعدي, واستخدم الباحث الادوات التالية: استمارة دراسة حالة، مقياس تقدير التوحد الطفولي كارز 2، مقياس اللغة الاستقباليةمكون من ثلاث ابعاد(الانتباه والتواصل البصري، التقليد، الفهم والاستماع) (من اعداد الباحث)، ومقياس المشكلات الحسية من اعداد هند رمضان(2019) وبرنامج تدريبي قائم على التكامل الحسي (من اعداد الباحث). وتوصلت النتائج بعد المعالجة الاحصائية عن وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات مقياس اللغة الاستقباليةوابعاده الفرعية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي تعزى للبرنامج التدريبي المقترح القائم على التكامل الحسي لدى أفراد مجموعة الدراسة. وعليه تحققت الأهداف المرجوة من الدراسة عموما ومن البرنامج خصوصا. لذى توصى الدراسة إلى ضرورة الاهتمام ببرنامج التكامل الحسي لارتباطها بتنمية اللغة الاستقبالية لدى الاطفال ذوي اضطراب طيف التوحد The current study aimed to develop the receptive language of children with autism spectrum through a proposed training program based on sensory integration. The sample consisted of (6) children with autism spectrum whose ages ranged between (4-6) years, all of them children diagnosed with autism spectrum of medium degree on the Cars2 scale, and they suffer from poor receptive language skills, and the researcher relied in this study on the quasi-method. The one-group experimental group conducted two pre- and post-tests, and the researcher used the following tools: a case study form, the Cars 2 child autism assessment scale, the receptive language scale consisting of three dimensions (attention and visual communication, imitation, understanding and listening) (prepared by the researcher), and the sensory problems scale. Prepared by Hind Ramadan (2019) and a training program based on sensory integration (prepared by the researcher). The results, after statistical treatment, showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the receptive language scale and its sub-dimensions in the pre and post measurements in favor of the post measurement due to the proposed training program based on sensory integration among the study group. Accordingly, the desired objectives of the study in general and the program in particular were achieved. Therefore, the study recommends the need to pay attention to the sensory integration program because it is related to the development of receptive language in children with autism spectrum disorder ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر 2 ابو القاسم سعد الله، university of algiers 2 Abou kacem Saad Allah ar_AR
dc.subject ضطراب طيف التوحد، التكامل الحسي، اللغة الاستقبالية ar_AR
dc.subject autism spectrum disorder, sensory integration, receptive language ar_AR
dc.title برنامج تدريبي مقترح قائم على التكامل الحسي في تنمية اللغة الاستقبالية لدى الاطفال ذوي طيف التوحد ar_AR
dc.title.alternative A Proposed Training Program Based on Sensory Integration in Developing Receptive Language for Children with Autism Spectrum Disorder ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account