الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة التي تربط كل من أنماط الضبط الصفي التي يستخدمها الأستاذ في الصف والدافعية للتعلم والسلوك العدواني من وجهة نظر تلاميذ السنة الأولى من التعليم الثانوي ، ومدى إسهام بعض العوامل كالجنس والتخصص مثلا في خلق فروقات في هذه العلاقة ، دراسة ميدانية لبعض ثانويات مدينة بومرداس، وقد اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي ، وقد طبقت الدراسة على عينة تكونت من (446) تلميذ وتلميذة ولجمع البيانات تم تطبيق مقياس أنماط الضبط الصفي من إعداد"الباحثة" ومقياس الدافعية للتعلم من إعداد "دوقة أحمد وأخرون، 2009 " ومقياس السلوك العدواني" لباص وماك بيري 1992" المترجم إلى العربية من طرف " معتز سيد عبد الله وصالح أبو عبادة ،1995
The studyaimed to investigate the relationshipbetweenclassroom discipline types, learning motivation and aggressivebehaviorfrom the point of view of first year at high schoolpupils, and the extent to whichsomefactorssuch as gender and specialization, for example, contribute to creatingdifferences in thisrelationship. In thiscontext
The presentstudywasconducted in the high schools of the state of Boumerdesfrom the academicyear (2020-2021), and the researcherused
the descriptive approach, where a stratifiedrandomsamplewasselected and the studywasconducted on pupils of the first year high school, two divisions (commontrunkexperimental sciences, commontrunkliterature) in Boumerdes city and theirnumberwas (446) male and femalestudents. In the study, toolswereused, namely: the scale of classroom discipline types prepared by the reseacher, learning motivation scaleprepared by "Dougga Ahmed and others (2009), and aggressivebehaviorscaleprepared by Basa and McBerry (1992) translatedintoArabic by "Moataz Sayed Abdullah and Saleh Abu Worship (1995).