الخلاصة:
الأزمة هي ظاهرة اجتماعية متعددة الجوانب ومتداخلة لذا فإن بحثها وتفسيرها من كافة الجوانب مسألة شاقة ومتشعّبة، لأنها تفرض على متخّذ القرار الإلمام بكافة المعطيات وسرعة البديهة والإبداع في اختيار البديل الذي يخدم أهداف المنظمة في مثل هذه الحالات ، والتحكّم في الوقت لأنّ الاختيار المناسب لا يكون إلا في الوقت المناسب، ذلك أن لكل أزمة ظروفها الخاصة التي يمكن أن تنتج من الأزمة نفسها ولذلك فإن الخطط والاستراتيجيات التي تنجح في مواجهة أزمة معيّنة قد لا تنجح في مواجهة أزمة أخرى، وبالتالي فإن عملية تشخيص الأزمة والوقوف على خصائصها أمر أساسي قبل اتخاذ القرار المناسب الذي يساعد المنظمة على مواجهة الأزمة والتكيّف السريع مع الوضع الجديد الذي تفرزه.
ولأن ثقافة المنظمة هي التي تحدد قيم الفاعلين في المنظمة وسلوكهم و أدوارهم نتساءل:هل تملك المنظمة الجزائرية ثقافة تنظيمية تساعدها على تجاوز الأزمات والتخفيف من آثارها؟ هل تساهم الثقافة التنظيمية للمنظمة فيبلورة واتخاذ القرار لدى مسيّر الأزمة في المنظمة؟
Crisis is a multifaceted and interconnected social phenomenon, making its investigation and interpretation a challenging and complex task. It requires decision-makers to have a thorough understanding of all the relevant information and the ability to think quickly and creatively in choosing alternatives that serve the organization's objectives in such situations. Time management is also crucial because the right choice can only be made at the right time. Each crisis has its unique circumstances that can arise from the crisis itself. Therefore, plans and strategies that succeed in addressing a specific crisis may not be effective in dealing with another crisis. Consequently, the process of diagnosing the crisis and understanding its characteristics is essential before making the appropriate decision that helps the organization to confront the crisis and adapt rapidly to the new situation it generates.
Since the organizational culture determines the values, behaviors, and roles of individuals within the organization, We do wonder: Does the Algerian organization possess an organizational culture that helps it overcome crises and mitigate their effects? Does the organizational culture contribute to the development and decision-making for crisis managers within the organization?