الخلاصة:
باتت الدراسات الإنسانية والاجتماعية اليوم أكثر من أي وقت مضى ضرورة ملحة، ذلك أن كل بحث أو دراسة لا تتناول الإنسان كموضوع تبقى دراسة ناقصة، إذ ما الجدوى المرجوة من دراسة الإنسان للطبيعة وفهمها وتفسيرها إذا كان هو ذاته يجهل نفسه، وهي الحقيقة التي أدركها سقراط قديما ومعه السفسطائية حينما وجهوا اهتمامهم إلى الإنسان. ولكن ظل ذلك الاهتمام منصبا على البعد الميتافيزيقي فحسب، ولم يتم تناول الإنسان كموضوع للدراسة العلمية التجريبية إلا في المدى الزمني القريب، ولعل علم النفس الاجتماعي هو أحد العلوم الاجتماعية التي نالت اهتمام علماء النفس وعلماء الاجتماع على السواء، وأن تميزه عن باقي العلوم الاجتماعية باتخاذه "التأثير" موضوعا له هو الذي زاد من أهميته. ولما كان أيضا الاتصال هو الآخر لا تخفى أهميته لارتباطه أولا بالمجتمع وثانيا – وهو الأهم – بالتأثير من حيث أنه بفروعه بات يصنع الرأي العام المحلي والدولي ويساهم بشكل فعال في عملية التغيير الاجتماعي. ومن هنا جاءت هذه المطبوعة البيداغوجية لتتناول موضوع الاتصال بأنواعه وأشكاله من زاوية نفسواجتماعية. وقد احتوت على سبع محاضرات، الثلاث الأولى تناولت المفهم والنشأة والتطور للعلوم الاجتماعية ومنها علم الاتصال بأنواعه، وأشكاله ونماذجه. وتناولت المحاضرة الرابعة أهم النظريات الكلاسيكية من خلال نظريتا أرسطو وابن خلدون، وخصصت النظريتان الخامسة والسادسة لأهم النظريات الحديثة التي كان لها الدور الأساس في تطوير علوم الاتصال وخاصة نظريات التأثير، وقد تُوِّجت سلسلة المحاضرات بنموذج تطبيقي لنظريات الاتصال عموما ونظريات التأثير على وجه الخصوص.
Human and social studies today have become more than ever an urgent necessity, because every research or study that does not deal with man as a subject remains an incomplete study, as what is the desired benefit of man studying nature, understanding and interpreting it if he himself is ignorant of himself, and this is the truth that Socrates realized in the past And with him the sophistry when they directed their attention to man. However, that interest remained focused only on the metaphysical dimension, and man was not dealt with as a subject for experimental scientific study except in the short time period. Influence" is a topic for him that increased his importance. And since communication is also the other, its importance is not hidden because it is linked firstly to society and secondly - which is more important - to influence in that it, with its branches, creates local and international public opinion and contributes effectively to the process of social change. Hence, this pedagogical publication came to deal with the subject of communication with its types and forms from a psychological and social angle. It contained seven lectures, the first three dealing with the concept, the emergence and development of the social sciences, including the science of communication in its types, forms and models. The fourth lecture dealt with the most important classical theories through the theories of Aristotle and Ibn Khaldun. The fifth and sixth theories were devoted to the most important modern theories that had a fundamental role in developing communication sciences, especially theories of influence. The series of lectures culminated in an applied model for communication theories in general and influence theories in particular.