الخلاصة:
نظرية الحجاج هو مبحث يختص بدراسة الفعالية الحجاجية، وهي فعالية لغوية اجتماعية وعقلانية غايتها إقناع المعترض العاقل بمقبولية رأي من الآراء، وهو مصطلح يدل على نوع الاستدلال الخاص باللغة الطبيعية، كما تتجلى في الألسن الطبيعية من حيث إنه استدلال متميز، إلى حد بعيد، عن الاستدلال الصوري في اللغة الاصطناعية الذي ُيسمى الُبرهان، وقد ظهرت فترة النضوج، وهي أوج فترة أرسطو. وقد قام هذا الفيلسوف الكبير بعملية قطع مع ميراث" صناع الكلام، الذين كان سلوكهم في الفترة السابقة منافيا للأخلاق. وساد كتابه "البلاغة" الذي من المحتمل أن يكون قد كتبه بين عامي 323-329ق-م، من الناحية النظرية. في هذا المجال حتى يومنا هذا. فكانت هذه البلاغة الأوروسطية المرشد لثقافة الحجاج، التي انتشرت في طار الجمهورية وبداية الإمبراطورية والتي شهدت كبار الخطباء، وظهر الجدل هو شكل من أشكال الخطاب التداولي بين شخص وأخر قد يكون أحدهما متشبثا برأيه إلى ملازمة العناد وعقد النية على عدم التراجع على ما يعتقده.
The theory of arguments is a topic concerned with the study of argumentative effectiveness, which is a social and rational linguistic activity whose aim is to convince the sane objector of the acceptability of an opinion. Al-Suri in the artificial language, which is called the proof, and the period of maturity appeared, which is the culmination of the Aristotle period. This great philosopher made a break with the legacy of the "speech makers", whose behavior in the previous period was immoral. His book "Rhetoric", which he probably wrote between the years 323-329 BC, theoretically prevailed in this field until To this day, this European rhetoric was the guide for the culture of pilgrims, which spread in the framework of the republic and the beginning of the empire, which witnessed the great preachers, and the debate appeared as a form of deliberative discourse between one person and another, one of whom may be clinging to his opinion to the inherent stubbornness and intention not to back down on what he believes.