الخلاصة:
تشكل العوامل السوسيوثقافية جزءا لا يتجزأ من البيئة الخارجية التي تنشط فيها المؤسسة الاقتصادية كنظام مفتوح،وهي بذلك تؤثرعلى مكوناتها إيجابا أو سلبا.
ولأن المؤسسات الصغيرة والمتوسطة كـ"شخص معنوي"لها علاقة مباشرةبـ"الشخص الطبيعي" المقاول، فإنه وما يرتبط به من عوامل سوسيوثقافية له تأثير كبير في تكوينثقافتها.
وبما أن الثقافة المقاولاتية الداخلية شكل من أشكال ثقافة المؤسسة، فهي في هذا النوع من المنظمات انعكاس لثقافة المقاول.من هنا، جاءت هذه الدراسةبغرض معرفة وفهم تأثير العوامل السوسيوثقافية المرتبطة بالمقاول على ثقافتهالمقاولاتية الداخلية،وقد تم استعمالالمنهج الكيفي، والعينة العرضية، ودليل المقابلة، وكان من بين النتائج: التأثير الإيجابي للأسرة على المخاطرة لدى المقاولين؛ ولتعاملهمالقائم على الاحتراموالصدق على تحفيزالعمال،الذين يتجاوبون بالثقةوالالتزاموالتعاون؛ وللخبرات السابقةعلى الابتكار لدى المقاولينبتأثيرها على المهارات لديهم، والذي ينعكس بدوره على المؤسسة كلها
Socio-cultural factors are part of the environment in which the economic enterprise operates as an open system, affecting its components.
Since small and medium-sized enterprisesas a "moral person" have a relationship with the entrepreneur, he and the associated socio-cultural factors have an impact on their culture.
Since intrapreneurial culture is a form of enterprise culture, it reflects the entrepreneur's culture. From here, this study came to know and understand the impact of socio-cultural factors associated with the entrepreneur on his intrapreneurial culture. The qualitative method, the accidental sample, and the interview guide were used, and among the results were: the positive impact of the family on the risk taking of entrepreneurs; of their respectful and honest attitude to motivate workers, who respond with trust, commitment, and cooperation; and of the previous experiences on innovation among entrepreneurs by affecting their skills, which in turn is reflected on the entire organization