الخلاصة:
زود الشعر العربي المعاصر الحركة الشعرية، والساحة الثـقافية والأدبية بمخزون كبير،خاصة في مرحلة السبعينيات، إذ شهد تحولات كبيرة شملت جوانب متعددة من بنائه الفني، وهوفي ذلك لا يقصي الواقع ولا يتجاهله، إنما يتداخل معه ليبدي ما ستر منه، بلغة راقيةتكشف عالمه، ويتأتى شعر سليمان جوادي في مجمله لافتا لغة و أسلوبا، ويتأتى انفتاحه على التراث من بين أبرز سماته الإبداعية البارزة خاصة التراث الديني، وهوما جعله يستجيب لمقولة التناص، فعدّ ذلك دافعا لاختيار هذهالدراسة.
نستخلص فيه من دراسة التناص عند سليمان جوادي الآتي :
- إن القصيدة الجوادية لم تقتصر في سيرها مع المعطيات القرآنية على لفظة أوتركيب، بل تعدت ذلك إلى استحضار المعجزات والقصص القرآنية.
- إن نزعة جوادي الدينية ساقته في العديد من قصائده إلى التخلص من ماديات الحياة ومحاولة الهروب من تناقضاتها وأزماتها والسموبالروح الوجدانية إلى أرقى مراتب الوجد.
Contemporary Arab poetry enriched the poetic movement, and the cultural and literary arena, with a large stock, especially in the seventies, As he knew great transformations that included several aspects of its artistic construction, and in this it does not exclude reality or ignore it, but rather overlaps with it in order to show a master of, in a sophisticated language that reveals its world. The poet’s openness to heritage is considered among his most prominent creative qualities, especially religious heritage, which made him respond to the saying of intertextuality.
We concluded through this study the following: Suleiman Jawadi's poem evokes miracles and Quranic stories. The emergence of religious tendency in many of Jawadi's poems. - It directed him to get rid of life's materialities and try to escape from its contradictions and crises and to elevate the spirit to the highest levels.