الخلاصة:
بعدما بسطتِ المناهج اللسانية الحديثة نفوذَها على الساحة اللغوية والأدبية، ووقّعت على وثيقةِ انتهاء عهد المناهج التاريخية المقارنة في الدرس اللغوي، تنامت عناية الغربيين بالمتلقي، وما فتئوا يسحبون البساط من تحت المؤلّف على الرغم من أنّه المالك الأصلي/الشرعي للناتج الأدبي، حتى وقّعوا على شهادة وفاته/قتلوه، وورّثوا القارئ كل ممتلكاته الفكرية والأدبية، وظهر ما يسمى بنظرية موت المؤلف، ثم نظريات التلقي بمختلف توجّهاتها وتسمياتها. وفي ظلِّ تبعيةٍ شديدة، وأحيانا مطلقة للأفكار الغربية في مجال الدرس اللغوي وغيره، ظهر في العالم العربي من ينادي بموت المؤلف، وتفويض القارئ مهمة التصرف في نصوصه بغير قيود ولا حدود، ولم يُخفوا أن الكلمة عندهم لا تعني شيئا، وأنّها أهمّ عندهم من المعاني والقصود؛ وعليه فإن القارئ في تلقيه للنص يكتبه ويؤلّفه، لا أنه يقرأه ويفهم ما فيه. نحاول في هذا البحث أن نتتبّع جذور مصطلح التلقي في التراث العربي، ثمّ في الفكر الغربي والحداثي؛ لنرسم حدودا عادلةً لمملكة التلقي، بحيث لا يُظلم فيها متلقٍّ، ولا يُتعدّى بها على صاحب نص
After modern linguistics curricula ruled in the language and literary
arena, signed the document on the end of the time of comparative historical
curricula in the language lesson, the Western's care for the recipient grew,
and they pulled the rug from under the author, even though he was the
original/legitimate owner of the literary output, until they signed the
certificate of his death/murder, inherited the reader all his intellectual and
literary property, and showed up what's called the Author Death theory,
followed by Receiver theories with their different names and orientations
Under extreme dependence, sometimes absolute, on Western ideas in
the field of linguistic and other lessons, there have been those in the Arab
world who advocate the death of the author, authorize the reader to dispose
of his texts without limitations and make no secret that word means nothing
and that it is more important than meaning and intentions; Thus, in
receiving the text, the reader writes and compiles it, not reads it and
understands it.
In this research, we try to trace the roots of the term "receiving" in
Arab heritage, then in Western thought and modernism for draw fair
boundaries to the receiving kingdom, so that the recipient will not be
darkened, and will not encroach upon the author of a text