Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

مدى التلقي بين غلوّ التقويل وجفاء الاكتفاء

Show simple item record

dc.contributor.author ربوزي, سمير
dc.date.accessioned 2023-07-04T08:46:34Z
dc.date.available 2023-07-04T08:46:34Z
dc.date.issued 2023-06-17
dc.identifier.issn 2543-3830
dc.identifier.issn EISSN 2661-7498
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5495
dc.description.abstract بعدما بسطتِ المناهج اللسانية الحديثة نفوذَها على الساحة اللغوية والأدبية، ووقّعت على وثيقةِ انتهاء عهد المناهج التاريخية المقارنة في الدرس اللغوي، تنامت عناية الغربيين بالمتلقي، وما فتئوا يسحبون البساط من تحت المؤلّف على الرغم من أنّه المالك الأصلي/الشرعي للناتج الأدبي، حتى وقّعوا على شهادة وفاته/قتلوه، وورّثوا القارئ كل ممتلكاته الفكرية والأدبية، وظهر ما يسمى بنظرية موت المؤلف، ثم نظريات التلقي بمختلف توجّهاتها وتسمياتها. وفي ظلِّ تبعيةٍ شديدة، وأحيانا مطلقة للأفكار الغربية في مجال الدرس اللغوي وغيره، ظهر في العالم العربي من ينادي بموت المؤلف، وتفويض القارئ مهمة التصرف في نصوصه بغير قيود ولا حدود، ولم يُخفوا أن الكلمة عندهم لا تعني شيئا، وأنّها أهمّ عندهم من المعاني والقصود؛ وعليه فإن القارئ في تلقيه للنص يكتبه ويؤلّفه، لا أنه يقرأه ويفهم ما فيه. نحاول في هذا البحث أن نتتبّع جذور مصطلح التلقي في التراث العربي، ثمّ في الفكر الغربي والحداثي؛ لنرسم حدودا عادلةً لمملكة التلقي، بحيث لا يُظلم فيها متلقٍّ، ولا يُتعدّى بها على صاحب نص After modern linguistics curricula ruled in the language and literary arena, signed the document on the end of the time of comparative historical curricula in the language lesson, the Western's care for the recipient grew, and they pulled the rug from under the author, even though he was the original/legitimate owner of the literary output, until they signed the certificate of his death/murder, inherited the reader all his intellectual and literary property, and showed up what's called the Author Death theory, followed by Receiver theories with their different names and orientations Under extreme dependence, sometimes absolute, on Western ideas in the field of linguistic and other lessons, there have been those in the Arab world who advocate the death of the author, authorize the reader to dispose of his texts without limitations and make no secret that word means nothing and that it is more important than meaning and intentions; Thus, in receiving the text, the reader writes and compiles it, not reads it and understands it. In this research, we try to trace the roots of the term "receiving" in Arab heritage, then in Western thought and modernism for draw fair boundaries to the receiving kingdom, so that the recipient will not be darkened, and will not encroach upon the author of a text ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة المفكر-جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد7;العدد1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject التلقي ar_AR
dc.subject القصدية ar_AR
dc.subject موت المؤلف ar_AR
dc.subject التقويل ar_AR
dc.subject intentionalité ar_AR
dc.subject Author's Death ar_AR
dc.subject get enough ar_AR
dc.title مدى التلقي بين غلوّ التقويل وجفاء الاكتفاء ar_AR
dc.title.alternative obvious -The reception rate between distorting the speech and non understanding ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account