الخلاصة:
تحاول هذه الدراسة بحث ظاهرة الازدواجية اللغوية في المجتمع الجزائري من خلال التعرض لمفهوم الازدواجية اللغوية وضبط مصطلحاته ،ثم التطرق إلى دراسة الواقع اللغوي في الجزائر. متبعين منهجا وصفيا في وصف التنوع اللغوي الذي تتميز به الجزائر وتحليل تأثير الازدواجية اللغوية على النمو اللغوي للطفل لاسيما منها الإيجابي والسلبي في تعليمية اللغة العربية ثم تقديم الحلول الكفيلة لتجاوز سلبيات هذه الظاهرة بكل مظاهرها(الصوتية والصرفية والتركيبية...) واحتوائها واستغلالها استغلالا إيجابيا.
This study attempts to study the phenomenon of linguistic duplication in
Algerian society through exposure to the concept of linguistic duplication and
adjusting its terms, then we turn to the study of the linguistic reality in Algeria,
using a descriptive approach in describing the linguistic diversity that
characterizes Algeria and analyzing the impact of linguistic duplication on the
linguistic development of the child, especially Including positive and negative in
the teaching of the Arabic language and then provide solutions to overcome the
negative aspects of this phenomenon in all its manifestations (vocal,
morphological and synthetic ....) and contain and exploit it positively.