الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التربية الأسرية اتجاه الأبناء في اختيارهم لقرينهم، بالإضافة إلى معرفة أي الأساليب التربوية الأكثر استخداما من طرف الآباء عند توجيههم لأبنائهم وما إذا كانت لهذه الأساليب علاقة بالتوافق الزواجي. بلغ العدد الإجمالي للعينة(425) فردا؛منهم (204) من الآباء، و(221) من الأبناء. وتم استخدام مقياس التوافق الزواجيلـ Graham Spanier)) ومقياس التربية الأسرية (إعداد الباحثة) على عينة الأبناء، بالإضافة إلى استمارة استبيان وجهت لعينة الآباء. أظهرت النتائج أنه على الرغم من توجه الأبناء إلى تفعيل إرادتهم في اختيار القرين إلا أن دور الأسرة لا زال مؤثرا. وأن أسلوب الحوار والمناقشة هو أكثر الأساليب التربوية استخداما من طرف الآباء. ووجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا بين أساليب التربية الأسرية والتوافق الزواجي.
This study aimed to identify the role of family education towards children in their
choice of their spouse, in addition to know which educational methods are most used
by parents when guiding them and whether they are related to marital compatibility.
The sample consisted of 204 parents and 221 children. the parameter of marital
compatibility and the parameter of family education were used on a sample of
children and a questionnaire was directed to the sample of parents. The results
showed that despite the children's tendency to choose their spouse themselves, the
role of the family is still influential. And that the method of dialogue and discussion is
the most used by parents. And there is a statistically significant correlation between
the methods of education and marital compatibility.