Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى بيان الأشواط التي قطعتها دراسة الصورة الشعرية باعتبارها عنصرا أساسيا في الإبداع بدءا من المعالجات أحادية الجانب من خلال بعض المناهج الأحادية كالمنهج الفني البلاغي، والنفسي، والرمزي مرورا بالمنهج التكاملي وانتهاء بالدراسات البينية النقدية القائمة على مزج مختلف المناهج والتخصصات والنظريات كالأسلوبية، والتداولية، والسيميائيات، وعلوم النفس، والاجتماع والإناسة والفنون التشكيلية إضافة إلى نظريات التفكيك والتأويلية؛ حيث تتضافر جميعا وتتفاعل لتحقيق رؤية شاملة للإبداع تمكننا من تحصيل الدلالات المتنوعة وتعميق الفهم خدمة وتطويرا للأدب والنقد معا. فما الأثر الذي أضفته الدراسات البينية على تحليل الصورة الشعرية ؟ وكيف تتحقق هذه الدراسة ؟
tract
This study aims to clarify the strides that the functional image study
has taken as an essential element in creativity, starting with one-sided
treatments, passing through the integrative approach and ending with
critical inter-studies based on blending different approaches, disciplines and
theories such as stylistic, pragmatic, semiotics, psychology,sociology,inthropology, and arts, in addition to deconstructing and
interpretive theories , where they all interact to achieve a comprehensive
vision of creativity that enables us to collect the various connotations and
deepen understanding, serving and developing literature and criticism
together.
What effect did the interdisciplinary studies have on the analysis of the
poetic image ? And how to achieve this study ?