Abstract:
تهدف الدراسة الحالية إلى تقييم البرامج العلاجية من حيث الوسائل المستعملة والأهداف المسجلة والدراسات التي طبقت هذه البرامج في اطار المقاربات العلاجية المختلفة لهذه لبرامج العلاجية بدء بوالدن تودلر وتيتش وتحليل السلوك التطبيقي والبيكس والليب والقصص الاجتماعية والماكتون التي تستخدم مع أطفال طيف التوحد من ناحية تقاربها وتكاملها في خدمة هاته الفئة من الأطفال والتي انطلقت من خلفيات علمية وفكرية متنوعة.ـ هذه البرامج تقوم على الاهتمام بجوانب مختلفة من خلال التدخل العلاجي القائم على عدة أسس نفسية منها وتربوية من جهة أخرى، ومنها ما هو قائم على مبادئ النظريات السلوكية، وهناك تدخلات علاجية قائمة على النظريات المعرفية والادراكية، من خلال تناولنا لها بالتحليل والتفسير والتصنيف والمقابلة بين أهدافها ونتائجها الميدانية والفعالية في تحقيق العلاج والتعلم لأطفال طيف التوحد توصلنا من خلال الدراسة إلى أن البرامج العلاجية المستخدمة مع أطفال طيف التوحد تتكامل وتتقارب أكثر مما تتباين من حيث الأهداف المسجلة والوسائل والتقنيات المستعملة والنتائج التي توصلت إليها الدراسات التي طبقت هذه البرامج العلاجية على أطفال طيف التوحد.
The current study aims to evaluate the therapeutic programs in terms of the
methods used and the goals recorded and the studies that applied these programs
within the framework of the different therapeutic approaches to these treatment
programs, starting with Walden Toddler, TEACCH, ABA, PECS, LEAP, Social
Stories and Makaton that are used with autism spectrum children in terms of their
convergence and integration in serving This category of children, which came from
a variety of scientific and intellectual backgrounds. These programs are based on
caring for different aspects through therapeutic intervention based on several
psychological and educational foundations on the other hand, including what is
based on the principles of behavioral theories, and there are therapeutic
interventions based on theories Cognitive and perceptual, through our analysis,
interpretation, classification and comparison between its objectives and field results
and effectiveness in achieving treatment and learning for children on the autism
spectrum.
The study concluded that the therapeutic programs used with autism spectrum
children are complementary and converge more than they differ in terms of the
goals recorded.