Abstract:
في كثير من الأحيان تكون أكثر المفاهيم العلمية شيوعا بين الناس أقلّها وضوحا في الأذهان عند الفحص و التنقيب بشيء من الدقة و العمق في مدلولاتها و لاسيما في طبيعتها. و يندرج مصطلح "الموضوعية" في قلب هذا النوع من المشكلات الفلسفية التي يتعيّن بحثها لتجاوز ما تثيره من اللبس و الالتباس. عرف مصطلح "الموضوعية" مدلولات مختلفة خلال محطات ثقافية مميّزة في تاريخ الإنسانية الثقافي إذ إن مدلول "المعرفة الموضوعية" في اسطورة الكهف الأفلاطونية مغاير لمدلولها في الفلسفة الوسيطية من خلال تداوله في علاج "مشكلة الواقعية"، و مُختلف عن مدلولها بين فلاسفة الحداثة و يتخذ أيضا معنى آخرا لدي المعاصرين. و في هذا النص نصبو إلى توضيح حقيقة طبيعة المصطلح و استجلاء ما يحمل من معنى.
Often, the most common scientific used concepts are the least clear in
the minds, when being examined with accuracy and depth in their
meanings and nature. Objectivity gained its scientific status in the middle of
the nineteenth century, but this elevation of objectivity to the status of a
scientific vertue began to crystallise earlier, during the enlightenment era,
when scintists increasingly and systemematically focused on the truth of
their discoveries and experiments, separating these off from the realm of
religion and seeking methods that could be replicated and evaluated by their
peers.
The term « objectivity » is at the heart of a type of philosophical
problem that need to be dissected and analyzed in order to overcome the
confusion it raises.
Thus, in this context, we aim to clarify the reality of objectivity
through the history of the concept and its various meannings