Résumé:
جاءت هذه الدراسة لتتناول واحدة من المواضيع التي ما فتئت تشكل على المشتغلين بالفكر الإنساني الخلاف عموما والفكر الفلسفي على وجه الخصوص؛ وهو موضوع العلاقة بين الفكر الفلسفي عبر مراحله من منابعه الأولى إلى العصور المتأخرة، ولب الدراسة هو التساؤل عن العلاقة بين الفكر الفلسفي والفكر الأسطوري، ومحاولة تتبع الأصول الفكرية للتفلسف منذ بواكيره الأولى على يد أساطين (رواد) الفكر الفلسفي. وجاء هذا المقال ليشرح أولا مفهوم الأسطورة والخصائص التي تميزها عن غيرها من المواضيع ذات الصلة وصولا على التقاطع بينها وبين الفلسفة في بعض جوانبها، وإلى الاختلاف بينهما في الجوانب الأخرى. وقد تضمنت الدراسة أمثلة عن الأساطير في الحضارات القديمة ومحاولة تلمس أفكارها الفلسفية حول تساؤلات الإنسان حول الكون والحياة والعقائد. وقد خلصت الدراسة إلى بيان المتفق والمفترق عليه في طبيعة الفكر الفلسفي والفكر الأسطوري ومنه التأكيد على وجود الروابط المشتركة بين أنواع التفكير رغم الاختلاف الجوهري من حيث المنهج والغاية.
This study came to deal with one of the topics that have been posing
controversy among those involved in human thought in general and philosophical
thought in particular; It is the subject of the relationship between philosophical
thought through its stages from its first sources to the later ages, and the core of
the study is the question of the relationship between philosophical thought and
mythical thought, and an attempt to trace the intellectual origins of philosophy
since its early beginnings at the hands of the masters (pioneers) of philosophical
thought.
This article came to explain first the concept of myth and the
characteristics that distinguish it from other related topics, leading to the
intersection between it and philosophy in some of its aspects, and to the difference
between them in other aspects. The study included examples of myths in ancient
civilizations and an attempt to find their philosophical ideas about human
questions about the universe, life and beliefs.
The study concluded with a statement of what was agreed upon and
disagreed with in the nature of philosophical thought and mythological thought,
and from it the emphasis on the existence of common links between the types of
thinking despite the fundamental difference in terms of method and purpose.