Résumé:
يختص هذا المقال بدراسة فترة تاريخية شهدتها مدينة فاس الحاضرة الروحية والمدينة التاريخية الأكثر حضورا في تاريخ المغرب الأقصى، حيث عرفت حربا أهلية وثورات وتمردات خلال حكم المولى زيدان السعدي سنة 1613م، لم تتوقف هذه الفتنة إلا بعد أربعين سنة، رغم تدخل الكثير من القبائل والشيوخ والعلماء والحكام محاولين السيطرة عليها، مما جعل الكثير من التأويلات تظهر في الأفق كالقول بأنها مدينة منحوسة أغضب أهلها الله واستجيب لدعوة الأولياء الصالحين على أهلها، وهو ما انتجه الخوف الشعبي والجماهيري من الحياة في مدينة فاس حينها. بينما التحليل التاريخي يحتاج إلى نضرة أدق وأشمل تأخذ بعين الاعتبار مكانة المدينة التاريخية والوزن الاقتصادي والديموغرافي، باعتبار أدوار المدينة الحاضرة التي تعابر نظيرتها مدينة مراكش العاصمة، أما المدن الأخرى فلم تكن تخرج عن نطاق تأثير المدينتين الحضاري والسياسي، لهذا نجد الكثير من العصبيات السياسية تسعى للسيطرة عليها على غرار السعديين والعلويين والدلائيين وأخيرا العلويين، فمن خلال السيطرة عليها يمكن إخضاع المغرب الأقصى كله
This article examines a historical period in the city of Fez, the most present
spiritual and historical metropolis in the history of Morocco. Where there
was civil war, revolutions, rebellions and fierce wars during the rule of
Moulay Zaidan al-Saadi in 1613. These bloody events did not stop until
after forty years, despite the intervention of many tribes, sheikhs, scholars
and rulers trying to calm down. Which made many interpretations, such as
saying that it is a sinful city, suffering from the wrath of God, and the
righteous saints called it to perish. This is what produced the popular and
public fear of life in the city of Fez at the time.
But the scientific historical analysis needs a more accurate and
comprehensive viewpoint that takes into account the city’s historical,
economic and demographic status, given the roles of the present city that
crosses its counterpart the city of Marrakesh, the capital, while the other
cities were not outside the scope of the influence of the two cities’ civil and
political, for this we find a lot of political fanaticism seeking To control it,
such as the Saadians, Alawites and Alawites, because controlling it means
subjugating the whole of Morocco