الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية إستراتيجية الحواس المتعددة " VAKT " في تنمية المهارات القرائية لدي فئة التلاميذ ضعاف السمع الملتحقين بالطور الأول من التعليم الابتدائي بمدرسة الأطفال المعاقين سمعيا بمدينة حجوط (ولاية تيبازة) مجهزين سمعيا، حيث تم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية وقدر عددهم 30 تلميذا وتلميذة (من 06 -11سنة) وتم توزيعهم إلى مجموعتين: الأولى مجموعة ضابطة والثانية مجموعة تجريبية وذلك باختبار قبلي وبعدي وهذا خلال الموسم الدراسي 2017/2018. حيث قامت الباحثة ببناء سلسلة اختبارات قرائية معتمدة على مقياس مهارات اللغة العربية ( هاني حنفي العسلي 2012-2013) لتقييم المهارات القرائية، وقبل تطبق هذه الاختبارات قامت الباحثة بالتأكد من خصائصها السيكومترية. واعتمدت الباحثة المنهج شبه التجريبي المناسب لمثل هذه الدراسة . وفيما يخص التحليل الإحصائي استخدمت الباحثة (Spss) الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية وتم استخدام اختبار "ت" لتوضيح وجود أو عدم وجود دلالة إحصائية للفروق بين المجموعتين الضابطة والتجريبية، حيث أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فاعلية لاستخدام إستراتيجية تعدد الحواس VAKT" " ( الرؤية ، السمع ، الحركة واللمس ) مع وجود أثر فعال لكل من العمر الزمني ، المستوى الدراسي ، درجة الضعف السمعي وحمل المعين السمعي من طرف التلاميذ ضعاف السمع و عدم وجود أي أثر لعامل الجنس. أوصت الدراسة بضرورة تنويع طرق التدريس واحترام خصائص المعاقين سمعيا.
The current study aimed to identify the effectiveness of the multi-sensory strategy in developing the reading skills of the hearing-impaired students enrolled in the first phase of primary education at the Hearing Impaired Children’s School in the city of Hadjout (Tipaza governorate) equipped with hearing aids, where the study sample was chosen intentionally and their number was estimated at 30 male and female students. (from 06-11 years) and they were randomly distributed into two groups: the first is a control group and the second is an experimental group, with a pre and post test, during the 2017/2018 academic year. Where the researcher built a series of reading tests based on the Arabic language skills scale (Hani Hanafi Al-Asali 2012-2013) to assess reading skills, and before applying these tests, the researcher made sure of their validity and reliability in several ways. The researcher adopted the appropriate experimental method for such a study. She used Spss and "T " test to indicate the presence or absence of statistical significance for the differences between the control and experimental groups. The results of the study indicated that the method used (the VAkT) was effective with an effective effect for each of the other variables, i.e. the chronological age, the educational level, the degree of hearing deficiency and the load of the hearing aid or device on the part of the hearing-impaired students with no effect of the gender factor. The study recommended the necessity of diversifying teaching methods and respecting the characteristics of the hearing impaired. She suggested diversifying studies in the field of teaching and learning of hearing-impaired students, especially the hard of hearing, by changing and diversifying teaching methods and respecting their characteristics as hearing-impaired.