Abstract:
يطمح ھذا البحث إلى إحداث مقارنة فكرية بين تلك الآراء الفانونية التي قيلت
قبل تعيين فرانز فانون كرئيس قسم في مستشفى البليدة، وبين تلك التي قيلت بعد ذلك، ويرمي
إلى تقصي تطوّر النظرية الفانونية من خلال آرائھ ومفاھيمھ، حول العقد التي أنتجھا النظام
الكولونيالي، وحول تنامي ظاھرة العنصرية، وحول مفھوم الثقافة وأنواع المثقفين آناء الحقبة
الكولونيالية، وھل بقيت تلك النظرة الوديعة المسالمة، والبريئة التي كانت ترمي إلى تحقيق
الأخوة بين العالم الغربي والعالم الشرقي كما كانت عليھ قبل مجيئھ وتواجده في الجزائر؟ أمّ
أنّ مفھوما آخر حلّ محلّھا، ألا وھو مفھوم العنف؛ الذي بنى عليھ فانون جلّ أفكاره خصوصا
بعد تماسھ أو انغماسھ في بلد أقل ما يقال عنھ أنّھ من أكثر البلدان التي يُستعرَ ض فيھا العنف
بأبشع طرقھ. كما أنّھ يدرس كيفية تعامل النّقاد مع الفكر الفانونيّ وكيفية استقبالھم لھ.
This research aspires to make an intellectual comparison between those artistic opinions that were said before the appointment of Franz Fanon as head of department at Blida Hospital, and those that were said after that, and aims to investigate the development of the Fanonian theory through his views and concepts, about the contracts produced by the colonial system, and about the growth of The phenomenon of racism, and about the concept of culture and types of intellectuals during the colonial era, and did that gentle, peaceful, and innocent view that was aimed at achieving brotherhood between the Western world and the Eastern world remained as it was before his arrival and presence in Algeria?Or wasitreplaced by another concept ?