الخلاصة:
إهتمت الدراسة الحالية بالبحث في مدى فعالية بروتوكول علاجي مقترح لتحسين قدرات الفهم والتعبير الشفهي لدى الأطفال المصابين بالتأخر اللغوي البسيط
فتمثلت أهمية دراستنا في معرفة خصائص إضطرابات الفهم و التعبير عند هذه الفئة و بناء الخطط العلاجية المناسبة التي تساعدهم على تجاوز هذه المشكلات لاسيما الجوانب اللفظية التي تعتبر من الجوانب اللغوية التواصلية الضرورية فجاءت هذه الدراسة محاولة لتحقيق هذه الأهمية عن طريق تصميم برنامج علاجي مخطط ومنظم يستند على مبادئ علاجية متعددة ويحتوي على مجموعة من الأنشطة والتمارين المعرفية واللسانية بهدف تحسين مستوى فهم اللغة الشفهية (اللغة الاستقبالية) واللغة الانتاجية (التعبير الشفهي).
The current study was interested in investigating the effectiveness of a proposed treatment protocol to improve comprehension and verbal expression abilities of children with mild language delay.
The importance of our study was to know the characteristics of understanding and expression disorders in this group and to build appropriate treatment plans that help them overcome these problems, especially the verbal aspects, which are considered from the necessary linguistic aspects of communication. Multiple therapeutic principles and it contains a set of cognitive and linguistic activities and exercises aimed at improving the level of understanding of the oral language (receptive language) and productive language (oral expression)