Abstract:
تشمل هذه المطبوعة على المقرر الدراسي الخاص بمقياس " مدخل إلى الديموغرافيا " محاضرة ، حسب ما يقتضيه برنامج السنة الأولى جذع مشترك علوم اجتماعية ، و الذي نسعى من خلاله تقديم و تفسير جملة من المعارف العامة كتمهيد لعلم السكان .
لقد احتوت المطبوعة على مجموعة من المحاور تم طرحها على شكل محاضرات ، في المحاضرة الأولى التعريف بعلم السكان تطرقنا فيه إلى تعريف الديموغرافيا و التطرق إلى لمحة تاريخية عن نشأة الديموغرافيا و تطورها عبر الأزمنة ، و أيضا فروعها و أهدافها .
في المحاضرة الثانية تطرقنا للفكر السكاني القديم عند كل من الصينين و اليونان و ابن خلدون .
في حين في المحاضرة الثالثة تناولنا النظريات السكانية بمختلف أشكالها و كيف فسرت التحول السكاني عبر مختلف الأزمنة ، أما المحاضرة الرابعة تم فيها عرض المظاهر السكانية و خاصة السكان كميدان دراسة في علم الاجتماع ، تليها المحاضرة الخامسة تطرقنا إلى علاقة الديموغرافيا بالعلوم الأخرى منها العلوم الاجتماعية و العلوم الانسانية.
أما المحاضرة السادسة تم التعرف على مختلف الظواهر الديموغرافية و أهمها الولادات ، الوفيات ، الزواج ، الهجرة .
و أخيرا المحاضرة السابعة تم التعرف على مختلف مصادر المعطيات الديموغرافية المتمثلة في التعداد العام للسكان و السكن ، و الحالة المدنية ، و الأبحاث السكانية بالمسوح بالعينة ، حيث يتمكن الطالب من التعرف على كيفية الحصول على البيانات الديموغرافية و المعطيات الاحصائية من خلال مجموعة من المصادر .
Summary :
This publication includes a lecture on the standard “Introduction to Demography” course, as required by the first-year program, a common core of social sciences, through which we seek to present and interpret a set of general knowledge as an introduction to population science.
The publication contained a group of topics that were presented in the form of lectures. In the first lecture, the introduction to population science, we touched on the definition of demography and touched on a historical overview of the origins of demography and its development over time, as well as its branches and goals.
In the second lecture, we touched on the ancient population thought of the Chinese, Greece, and Ibn Khaldun.
While in the third lecture, we discussed population theories in their various forms and how they explained population transformation over different times. As for the fourth lecture, demographic aspects were presented, especially population as a field of study in sociology. Followed by the fifth lecture, we touched on the relationship of demography with other sciences, including social sciences and social sciences. Humanity
As for the sixth lecture, various demographic phenomena were introduced, the most important of which are births, deaths, marriage, and immigration.
Finally, in the seventh lecture, the various sources of demographic data were introduced, namely the general census of population and housing, civil status, and population research using sample surveys, where the student is able to learn how to obtain demographic data and statistical data through a group of sources