Abstract:
تناولنا في هذه المطبوعة مجموعة من المحاضرات لمقياس مخل الى الديمغرافيا حسب المقرر الوزاري الموجه لطلبة سنة أولى جذع مشترك علوم اجتماعية نظام LMD، يعتبر كمرجع يهتدي اليه الطلبة من اجل اثراء معارفهم و تصويب افكاهم لعلم الديمغرافيا و ما له من أهمية في بناء حاضر ومستقبل كل امة من خلال العامل البشري.
للإحاطة بجميع جوانب هذا المقرر تم تقسيمه الى خمسة محاور، وكل محور يحوي مجموعة من المحاضرات و هي كالاتي:
المحور الأول عبارة عن مدخل تاريخي الى علم السكان خصصنا له ثلاث محاضرات، المحاضرة الأولى عبارة عن مدخل عام الى الديمغرافيا، المحضرة الثانية خصصناها لاهم المفاهيم المستعملة فيها، اما المحاضرة الثالثة فتطرقنا فيها لفروع الديمغرافيا و أهميتها.
المحور الثاني : خصص لاهم النظريات في علم السكان ، قسمنا هذا المحور الى اربع محاضرات : المحاضرة الرابعة تناولنا فيها الفكر السكاني القديم، المحاضرة الخامسة خاصة بالفكر السكاني الحديث تناولنا فيها النظريات الطبيعية و البيولوجية، المحاضرة السادسة دائما تخص الفكر السكاني الحديث تناولنا فيها النظريات الاقتصادية و الاجتماعية، اما المحاضرة السابعة فهي خاصة بنظرية التحول الديمغرافي.
المحور الثالث: خاص بوسائل و تقنيات الملاحظة، قسمنا هذا الأخير الى ثلاث محاضرات، المحاضرة الثامنة خاصة بالملاحظة في الديمغرافيا، المحاضرة التاسعة خاصة بمصادر جمع البيانات الثابتة، اما المحاضرة العاشرة فخاصة بجمع البيانات الغير ثابتة.
المحور الرابع: خاص بمؤشرات السكان، قسمنا هذا الأخير الى أربع محاضرات: المحاضرة الحادية عشر خاصة بـظاهرة الخصوبة، المحاضرة الثانية عشر خاصة بظاهرة الوفيات، المحاضرة الثالثة عشر خاصة بظاهرة الزواجية، اما المحاضرة الرابعة عشر فهي خاصة بظاهرة الهجرة.
المحور الخامس: خاص بالديمغرافيا وعلاقتها بالعلوم الأخرى قسمناه الى محاضرتين، المحاضرة الخامسة عشر الى علاقة الديمغرافيا بالعلوم الاجتماعية الأخرى، اما المحاضرة السادسة عشر الى علاقة الديمغرافيا بالعلوم الطبيعية.
Introduction to demography course summary
In this course, we covered a series of lectures for the introductory to demography, according to the ministerial curriculum directed to first-year students in the common trunk of social sciences in the LMD system. It serves as a reference to guide students for enriching their knowledge and correcting their thoughts regarding the importance of demography in building the present and future of any nation through human factors.
To cover all aspects of this curriculum, it has been divided into five axes, each containing a set of course as follows:
First Axis: A historical introduction to the science of population with three lectures . The first one provides a general introduction to demography, the second focuses on important concepts used in
demography, and the third addresses the branches of demography and their significance.
Second Axis: Devoted to the most important theories in the science of population, divided into four lectures. The fourth lecture covers ancient demographic thought, the fifth is dedicated to modern demographic thought, discussing natural and biological theories. The sixth lecture pertains to modern demographic thought, discussing economic and social theories, while the seventh is dedicated to the theory of demographic transition.
Third Axis: Concerns the methods and techniques of observation, divided into three lectures. The eighth lecture focuses on observation in demography, the ninth on sources of collecting static data, and
the tenth on collecting non-static data.
Fourth Axis: Concerns population indicators, divided into four lectures. The eleventh course deals with the phenomenon of fertility, the twelfth with mortality, the thirteenth with marital phenomena, and the fourteenth with migration.
Fifth Axis: Addresses the relationship between demography and other sciences, divided into two lectures. The fifteenth lecture covers the relationship between demography and other social sciences, while the sixteenth covers the relationship between demography and natural sciences.