Résumé:
تظهر أهمية دراسة تطبيق انظمة الجودة في تخصص علم النفس العمل والتنظيم كونهاتعطي أهمية كبيرة للعنصر البشري وطريقة تسييره وتنميته، فبالنّسبة لإدارة الجودة الشّاملة فهي تعتبر العنصر البشريّ الرّكيزة الأساسيّة لنجاحها ولذا نجدها تهتم بجوانب عديدة منها: التّغيير الثّقافي، مشاركة العاملين في عمليّة اتّخاذ القرارات، العمل في فريق وخلق روح التّعاون، التّدريب، الإبداع، الحوافز، الاختيار والتّعيين، تقييم الأداء، وتحسين ظروف العمل وتحقيق الرفاهية للعاملين.
وعليه، نجد أنّبناءوتطبيقنظاملإدارةالجودة (SMQ) حسب المعايير الدّولية ISO 9001 والحصولعلىشهادةالمطابقة،يمثّلإنجازًاهامًالتطويروتحسينأداء كلّالوظائفوالأنشطةبالمنظّمة،ومنذلكطبعاوظيفة تسييرالمواردالبشريّة.ويشترط للتّطبيق الفعّال لنظام إدارة الجودة، أن يشمل التّطبيق كلّ المبادئ الّتي تضمّنتها المعاييرISO 9001 وذلك لأنّ هذه المبادئ تكون في مجملها نظاما لتحسين أداء وفعاليّة المنظّمةوتحقيق التّميز وهو الهدف الّذي نسعى اليه في تخصص علن النفس العمل والتنظيم
The importance of studying the application of qualitysystems in the field of psychologywork and organizationisevident. This isbecauseitgivessignificant importance to the humanelement, its management, and development. Concerning Total Quality Management (TQM), the humanelementisconsidered the fundamentalpillar for itssuccess. Therefore, itfocuses on various aspects, including cultural change, employee participation in decision-makingprocesses, teamwork, fostering a spirit of cooperation, training, creativity, incentives, selection and recruitment, performance evaluation, and improvingworking conditions to achievewell-being for employees.
Thus, the establishment and implementation of a Quality Management System (QMS) according to the international ISO 9001 standards, obtaining certification, represent a significantachievement for the development and improvement of the performance of all functions and activitieswithin the organization. This includes, of course, the function of humanresource management. Effective implementation of a quality management system requiresencompassing all the principlesoutlined in ISO 9001 standards, as theseprinciplescollectivelyconstitute a system for improving the organization's performance and achieving excellence. This is the goal pursued in the field of psychology, work, and organization.