Abstract:
دف البحث احلايل إىل دراسة قدرة التمييز السمعي والبصري واملعاجلة الداللية للكلمة املسموعة
واملكتوبة وكذلك إبراز أمهية سالمة هذه العمليات يف عملية التعلم لدى عينة من تالميذ الطورين األول والثاين
ابتدائي مبدارس غرب اجلزائر العاصمة، واستخدمت الباحثة يف ذلك كل من اختبارات التمييز السمعي والتمييز
البصري واملعاجلة الداللية للباحثة "آسيا بومعراف"، وتكونت جمموعة الدراسة من )30( تلميذ من السنة
ً
بدء
الثانية إىل اخلامسة ابتدائي، وتوصلت نتائج الدراسة إىل ما يلي:
عدم وجود فروق يف نتائج التالميذ حسب األطوار يف كل من القدرة على التمييز السمعي و البصري واملعاجلة
الداللية للكلمة املسموعة واملكتوبة، و كانت نتائج التالميذ يف كل األطوار جيدة ومتقاربة
يف مجيع الـ ـمهمات
السابقة.
This research aims at studying the ability of auditory and visual
distinction as well as semantic processing of both heard and written word
for primary school students, moreover, it shows the importance of the safety
of these operations in a sample of first and second year primary students in
central and western schools of Algiers, the researcher used Assia
Boumaraf’s tests of visual and auditory distinction and semantic processing
which were applied on a group of )30( students from the first to the fifth
year, the studies resulted in the following:
There is no difference in the students results according to stages in the
ability of auditory and visual distinction as well as semantic word
processing, the results of the students in all levels were too close in the
previous tasks