Dépôt Institutionnel Numérique de la production Scientifique et Académique de l'Université d'Alger 2

د ارسة التمييز السمعي والبصري والمعالجة الداللية للكلمة لدى تالميذ الطور االبتدائي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بولحية, زهيرة
dc.date.accessioned 2024-01-29T13:55:57Z
dc.date.available 2024-01-29T13:55:57Z
dc.date.issued 2022-06-09
dc.identifier.issn 2437_024
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5644
dc.description.abstract دف البحث احلايل إىل دراسة قدرة التمييز السمعي والبصري واملعاجلة الداللية للكلمة املسموعة واملكتوبة وكذلك إبراز أمهية سالمة هذه العمليات يف عملية التعلم لدى عينة من تالميذ الطورين األول والثاين ابتدائي مبدارس غرب اجلزائر العاصمة، واستخدمت الباحثة يف ذلك كل من اختبارات التمييز السمعي والتمييز البصري واملعاجلة الداللية للباحثة "آسيا بومعراف"، وتكونت جمموعة الدراسة من )30( تلميذ من السنة ً بدء الثانية إىل اخلامسة ابتدائي، وتوصلت نتائج الدراسة إىل ما يلي: عدم وجود فروق يف نتائج التالميذ حسب األطوار يف كل من القدرة على التمييز السمعي و البصري واملعاجلة الداللية للكلمة املسموعة واملكتوبة، و كانت نتائج التالميذ يف كل األطوار جيدة ومتقاربة يف مجيع الـ ـمهمات السابقة. This research aims at studying the ability of auditory and visual distinction as well as semantic processing of both heard and written word for primary school students, moreover, it shows the importance of the safety of these operations in a sample of first and second year primary students in central and western schools of Algiers, the researcher used Assia Boumaraf’s tests of visual and auditory distinction and semantic processing which were applied on a group of )30( students from the first to the fifth year, the studies resulted in the following: There is no difference in the students results according to stages in the ability of auditory and visual distinction as well as semantic word processing, the results of the students in all levels were too close in the previous tasks ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher جملـة البحوث الرتبوية والتعليمية ar_AR
dc.subject التمييــز الســمعي ar_AR
dc.subject التمييــز البصــري ar_AR
dc.subject املعاجلــة الدالليــة ar_AR
dc.subject لكلمــة ar_AR
dc.subject تلاميد طور الاول و الثاني ثاني ar_AR
dc.subject auditory distinction ar_AR
dc.subject visual distinction; ar_AR
dc.subject semantic processing ar_AR
dc.subject the word ar_AR
dc.subject first and second year primary students. ar_AR
dc.subject Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES ar_AR
dc.title د ارسة التمييز السمعي والبصري والمعالجة الداللية للكلمة لدى تالميذ الطور االبتدائي ar_AR
dc.title.alternative A study of auditory and visual distinction as well as semantic word processing for primary school students ar_AR
dc.type Article ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte