Dépôt Institutionnel Numérique de la production Scientifique et Académique de l'Université d'Alger 2

واقع الدمج املدرس ي وأثره على الخحصيل الدراس ي لفئت املصابين بطيف الخوحد في املدارش العادًت

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author بولحية, زهيرة
dc.date.accessioned 2024-01-29T14:04:49Z
dc.date.available 2024-01-29T14:04:49Z
dc.date.issued 2021-10-07
dc.identifier.issn 3232-0944
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5645
dc.description.abstract يهذف هزا البدث ئلى الخػشف غلى واكؼ الذمج اإلاذسس ي وأزشه غلى الخدطُل الذساس ي لفئت اإلاطابحن بؿُف الخىخذ في اإلاذاسط الػادًت، ورلً باالغخماد غلى وحهت هظش مػلمي الؿىس ألاوٌ والثاوي ابخذائي وهزا اإلاخخطحن في التربُت وغلم الىفغ وألاسؾىفىهُا اإلايلفحن بخذسَغ هزه الفئت. و للذ أظفشث الىخائج ئلى وحىد اهخفاع في الخدطُل الذساس ي في مادة دساظُت أو أهثر، وهزا ٌػىد ألظباب راجُت مخػللت بالفشد بدذ راجه وهزا أظباب بُئُت مذسظُت، وأخحرا أظباب احخماغُت أظشٍت، ولها غىامل جخذاخل مؼ بػػها لخػؿل العحروسة الؿبُػُت لىمى اللغت الشفىٍت والىخابُت وهزا الذمج اإلاذسس ي وهزا مشجبـ بما ًلي: خطائظ فئت اإلاطابحن بؿُف الخىخذ، اإلاخابػت ألاسؾىفىهُت، اإلاخابػت الىالذًت، الخخطظ ألاوادًمي للمػلمحن اإلاششفحن غلى اللعم اإلاذمج الخاص، هىغُت البرامج الذساظُت اإلاؿبلت This research aims to know the reality of school integration in normal schools and its impact on the academic achievement for people on the autism spectrum, this is through relying on the opinion of teachers in first and second primary levels as well as specialists in education, psychology and orthophony who are in charge of that category . The results indicates a decrease of the academic achievement in one subject or more, this is due to personal reasons related to the individual himself, school environment reasons as well as family social reasons, all factors interfere with each other's to disrupt the natural process of oral and written language developement and school integration which are linked to the following: orthophony follow-up,parental follow-up, the academic specialization of teachers supervising the special integration section and kind of study programs applied . ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية ar_AR
dc.subject طيف التوحيد ar_AR
dc.subject الدمج المدرسي ar_AR
dc.subject اسباب الضعف المدرسي ar_AR
dc.subject Autism spectrum; ar_AR
dc.subject school integration; ar_AR
dc.subject the reasons of school weakness ar_AR
dc.title واقع الدمج املدرس ي وأثره على الخحصيل الدراس ي لفئت املصابين بطيف الخوحد في املدارش العادًت ar_AR
dc.title.alternative The reality of school integration in normal schools and its impact on the academic achievement for people on the autism spectrum ar_AR
dc.type Article ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte