Abstract:
تهدف الدراسة إلى تحليل استراتيجيات الفهم الشفهي عند الطفل الذي يعاني صعوبات تعلم
القراءة. تكونت عينة الدراسة من 40 طفل متمدرسين وموزعين على مجموعتين: مجموعة ضابطة
قراء عاديين) ومجموعة تجريبية (أطفال يعانون صعوبات تعلم القراءة)، وقد استخدمت الباحثة )
في هذه الدراسة الاختبارات التالية: اختبار الذكاء، اختبار القراءة، وأخيرا اختبار الفهم الشفهي. وتوصلت
الدراسة الى النتائج على ما يلي: وجود فروق ذات داللة إحصائية بين المجموعتين في استراتيجية
الصرفي النحوي، واالستراتيجية القصصية. ووجود فروق ذات داللة إحصائية بين المجموعتين في
االستراتيجية التحتية الفورية والكلية. كما أ ن االستراتيجية التحتية الفورية تؤثر على االستراتيجية
التحتية الكلية، وهذا في المجموعة التجريبية.
The current study aims to analyze the oral comprehension strategies of a child
who has difficulties learning to read. The study sample consisted of 40 school
children divided into two groups: a control group (normal readers) and an
experimental group (children with reading difficulties). In this study, the
researcher used the following tests: intelligence test, reading test, and finally oral
comprehension test. The study reached the following conclusions: There were
statistically significant differences between the two groups in the grammatical
morphological strategy, and the anecdotal strategy. There are statistically
significant differences between the two groups in the immediate and total
underlying strategy . The immediate infrastructure strategy affects the overall
infrastructure strategy, and this is in the experimental group .