الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور اإلدماج المدرسي في تنمية الصورة الذهنية عند
األطفال الصم، حيث تكونت مجموعة الدراسة من 8 أطفال موزعين بين الذكور واإلاناث(4 أطفال
صم مدمجين و 4 اطفال صم غير مدمجين)، وقد استخدمت الباحثة في هذه الدراسة األدوات التالية:
اختبار الذكاء الغير لفظي، واختبارات الصورة الذهنية، وقد أسفرت النتائج على مايلي:
- تفوق الاطفال الصم المدمجين في اختبارات الصورة الذهنية بنسبة كبيرة مقارنة باألطفال الصم-
الغير مدمجين، بمعنى أن لإلدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية عند الطفل المعاق
سمعيا.
. للإدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية المستنسخة الحركية عند الطفل المعاق سمعيا-
. للإدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية المتوقعة الحركية عند الطفل المعاق سمعيا-
. للإدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية المتوقعة للتحويالت عند الطفل المعاق سمعيا-
The present study aims to identify the role of inclusive education in the
development of the mental image of deaf children. The study group consisted
of 8 children divided between men and women (4 integrated deaf children
and 4 non-integrated deaf children). In this study, the researcher used the
following tools: non-verbal intelligence test, mental picture, and the results
resulted in the following:
- Integrated deaf children outperformed the mental image tests by a large
percentage compared to non-integrated deaf children, which means that
school integration has a role in the development of the mental image of the hearing impaired child.- School integration has a role in the development of the mental image
reproduced by the movement of the hearing impaired child.
- School integration plays a role in the development of the expected kinetic
mental image of the hearing impaired child.
- School integration has a role in the development of the mental image
expected of transfers for the hearing-impaired child.