Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

دور الادماج المدرسي في تنمية الصورة الذهنية عند الطفل المعاق سمعي

Show simple item record

dc.contributor.author دحال, سهام
dc.date.accessioned 2024-02-04T11:41:40Z
dc.date.available 2024-02-04T11:41:40Z
dc.date.issued 2021-12-01
dc.identifier.issn 2789-7834
dc.identifier.issn 2789-3359
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5654
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور اإلدماج المدرسي في تنمية الصورة الذهنية عند األطفال الصم، حيث تكونت مجموعة الدراسة من 8 أطفال موزعين بين الذكور واإلاناث(4 أطفال صم مدمجين و 4 اطفال صم غير مدمجين)، وقد استخدمت الباحثة في هذه الدراسة األدوات التالية: اختبار الذكاء الغير لفظي، واختبارات الصورة الذهنية، وقد أسفرت النتائج على مايلي: - تفوق الاطفال الصم المدمجين في اختبارات الصورة الذهنية بنسبة كبيرة مقارنة باألطفال الصم- الغير مدمجين، بمعنى أن لإلدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية عند الطفل المعاق سمعيا. . للإدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية المستنسخة الحركية عند الطفل المعاق سمعيا- . للإدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية المتوقعة الحركية عند الطفل المعاق سمعيا- . للإدماج المدرسي دور في تنمية الصورة الذهنية المتوقعة للتحويالت عند الطفل المعاق سمعيا- The present study aims to identify the role of inclusive education in the development of the mental image of deaf children. The study group consisted of 8 children divided between men and women (4 integrated deaf children and 4 non-integrated deaf children). In this study, the researcher used the following tools: non-verbal intelligence test, mental picture, and the results resulted in the following: - Integrated deaf children outperformed the mental image tests by a large percentage compared to non-integrated deaf children, which means that school integration has a role in the development of the mental image of the hearing impaired child.- School integration has a role in the development of the mental image reproduced by the movement of the hearing impaired child. - School integration plays a role in the development of the expected kinetic mental image of the hearing impaired child. - School integration has a role in the development of the mental image expected of transfers for the hearing-impaired child. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة ابن خلدوان للدراسات و الابحاث ar_AR
dc.relation.ispartofseries الجزء الثاني العدد الثالث;مجلد الاول
dc.subject الادماج المدرسي ar_AR
dc.subject تنمية ar_AR
dc.subject الصورة الذهنية ar_AR
dc.subject الطفل المعاق سمعيا ar_AR
dc.subject school integration ar_AR
dc.subject development ar_AR
dc.subject Mental image ar_AR
dc.subject Hearing impaired child ar_AR
dc.title دور الادماج المدرسي في تنمية الصورة الذهنية عند الطفل المعاق سمعي ar_AR
dc.title.alternative The role of school integration in developing the mental image of the hearing-impaired child ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account