الخلاصة:
تحاول هذه الورقة البحثية -من وجهة نظر حجاجية- تعليل ظاهرة بلاغية بارزة في استعمال العرب، وفي نصوص الذكر الحكيم، وهي العدول عن الخبر الصرف إلى الإنشاء، وتحديدا العدول عن الخبر إلى الاستفهام البلاغي، إذ يرى المتكلم أن التركيب المعدول إليه يحقق- تداوليا- فعل التأثير واستمالة المتلقي أكثر من غيره، وقد اعتمدنا المنهج الوصفي التحليلي. فكان أن كشف الاختبار عن جملة من الآليات الحجاجية التي تشتغل متظافرة ومتفرقة لتحقيق أهداف المستفهِم، من قبيل دفع المخاطَب إلى الانخراط في المحاورة، و إشراكه في بناء الاستدلال، أو محاصرته، أو حمله على الإقرار بطائفة من الحجج، وقد استخلصنا ذلك من أعمال بعض علماء العرب، منهم شراح التلخيص وعبدالقاهر الجرجاني في دلائل الإعجاز، ومن خلال محاورة نبي الله إبراهيم قومه في استفهامات سورة الشعراء من القرآن الكريم.
This research paper attempts to explain a prominent rhetorical
phenomenon in the use of Arabs and Holy Quran from an argumentative
point of view. It is the Refrain from affirmative sentence to an interrogative
one. Since the speaker sees that this structure is pragmatically more
effective at convincing. This research uses a descriptive and analytical
approach; hence, the test reveals a set of argumentative mechanisms for
achieving the questioner's aims through pushing the listener to get involved
in the conversation, in making deduction, surrounding him, enticing him or
making him approve of some arguments. This was deduced form works
Arab researches like ‘Explanation of the summary’ and Abdel-Qaher AlDjordjani in dalayil al'iiejaz, and through debate between the Prophet
Abraham and his people, in the questions of Surat al-Shu`ara 'from the Holy
Quran