Résumé:
تسعى هذه الدراسة إىل التعريف بدور الشبكات االجتماعية األكادميية يف النشر الرقمي ابلوسط األكادميي، وهذا
من خالل عرض أهم خدماهتا ودوافع وطرق النشر من خالهلا وأهم التحدايت اليت تواجه هذه العملية، كما تسعى
إىل معرفة مدى توجه األساتذة الباحثني يف اجلزائر الستخدام هذه الشبكات وممارسة النشر الرقمي عربها من خالل
دراسة حالة األساتذة الباحثني جبامعة حممد بوضياف ابملسيلة.
وتوصلت الدراسة إىل أن األساتذة الباحثني جبامعة حممد بوضياف يستخدمو ن الشبكات االجتماعية األكادميية
وهذا لغرض البحث عن املعلومات ومتابعة املستجدات يف التخصص، غري أن وترية النشر الرقمي عربها ضعيفة،
وهذا بسبب التخوف من تعرض املنشورات للسرقة العلمية واالعتداء على حقوق املؤلفن
This study aims to define the role of academic social networks in digital
publishing in the academic community, by presenting their most important
services, motives and methods of publishing through them, and the most
important challenges facing this process. It also seeks to know the extent to which
research professors in Algeria tend to use these networks and practice digital
publishing through them Through a case study of research professors at Mohamed
Boudiaf University in M'sila.
The study has found that research professors at the University of Mohamed
Boudiaf use academic social networks for the purpose of searching for
information and following up on developments in the specialty, but the pace of
digital publishing through them is weak, and this is due to the fear that
publications will be subject to scientific theft and abuse of authors' rights.