الخلاصة:
شهد قطاع الإعلام بالجزائر في السنوات الأخيرة قفزة نوعية مست العديد من الجوانب، سواء التشريعية أو التقنية والفنية من خلال العمل على عصرنة مختلف المؤسسات الإعلامية بتوفير الإمكانيات المادية من تجهيزات وبرمجيات إضافة إلى تكوين العنصر البشري المؤهل ليتمكن من التحكم فيها. إن هذه المعطيات أدت دورا جوهريا في النهوض بالمهنة الإعلامية بالجزائر في ظل التعددية الإعلامية التي يكفلها الدستور الجزائري، وقد عكفت وزارة الاتصال على العمل في هذا السياق كونها الهيئة الوصية الأولى عن القطاع في الجزائر. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على مدى مواكبة وزارة الاتصال للظاهرة الإعلامية في ظل البيئة الرقمية، خاصة ما تعلق بمراقبة ومتابعة مختلف وسائل الإعلام، إذ تعد المديرية الفرعية للرصد والتقييم والتحليل بالوزارة المسؤول الأول عن الرصد الإعلامي سواء الخاص بالصحافة المكتوبة أو السمعية البصرية أو الإلكترونية. كما هو محدد في المرسوم التنفيذي رقم 11-217 الذي يتضمن تنظيم الإدارة المركزية لوزارة الاتصال. اعتمدنا في دراستنا هذه على المنهج الوصفي التحليلي، إذ قمنا في الجزء الأول من الدراسة بتقديم مقاربتنا المنهجية في العمل إضافة إلى تعريف مصطلحات الدراسة التي تمحور حولها العمل، تطرقنا في الجزء الثاني، إلى ميدان دراستنا المتمثل في وزارة الاتصال وتحديدا المديرية الفرعية للرصد والتقييم والتحليل حيث قمنا بوصف مفصل لمهامها وكذا الإمكانيات المادية والبشرية التي تتوفر عليها أما الجزء الثالث فكان بمثابة دراسة ميدانية بحيث خصص للتطرق إلى أبرز النشاطات التي تقوم بها هذه المديرية الفرعية مثل الوقوف على خلايا الرصد والتقييم التي تشرف على مختلف وسائل الإعلام.
During the last years, media sector in Algeria witnessed a
great development in many aspects whether legislative, or
technical as a result of the modernization of media institutions
through providing material resources; such as equipment in
addition to training qualified personnel. These developments
have played a fundamental role in the promotion of media
profession in Algeria, considering media pluralism guaranteed
by the Algerian constitution. As the first authority of this
sector, the Ministry of Communication adapted its efforts to
this context.
This study aims to highlight the extent to which the
Ministry of Communications is keeping pace with the media phenomenon in the digital environment, especially with
respect to the monitoring and follow-up of media. The
Ministry's sub-directorate for monitoring, evaluation and
analysis is the first responsible for media monitoring, as
defined in the Executive decree 11-217, which includes the
organization of the central administration of the Ministry of
Communication.
In this research, we will adopt the descriptive analytical
method. Therefore, in the first part of the study, we present our
methodological approach, in addition to the definitions the
study terminology.
In the second part, we present the field of study the subdirectorate for monitoring, evaluation and analysis where we
will provide a detailed description of its tasks as well as the
material and human resources at its disposal.
The third part will be a field study that focuses on the
most prominent projects and activities carried out by this subdirectorate, such as the monitoring and evaluation cells
supervising media.
Key Words: Media institutions ; The Sub-directorate for
monitoring, evaluation and analysis; Print media; Audiovisual
media; Digital environment.