الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى تحديد استخدام وأهمية التعليم الإلكتروني في ظل انتشار فيروس كورونا (كوفيد-19)، فيما يتعلق باستخدامه من طرف الأساتذة الجامعيين وكذا قياس مدى اقبال واستجابة الطلبة لدروس التعليم الالكتروني المقدمة من وجهة نظر أساتذتهم في بعض من الجامعات الجزائرية، وتمت الدراسة بالاستعانة بالمنهج الوصفي (المسح الميداني)، معتمدين على أداة الاستبيان. توصلت الدراسة إلى أن الأساتذة الجامعيين، كلهم وعي بأهمية استخدام التعليم الإلكتروني وضرورة تطبيقه لترقية العملية التعليمية، كما أثبتت الدراسة أن ضعف تدفق الأنترنت وغياب تكوين الأساتذة على برامج التعليم الإلكتروني هي من أهم العوائق التي تواجه الأساتذة في استخدامهم لهذا النوع من التعليم، بالإضافة إلى معوقات أخرى تمثلت في ضعف التجاوب لدى طلبة الليسانس مع الدروس المقدمة عن بعد، في حين كان التجاوب أفضل لدى طلبة الماستر
This study aims to determine the use and the importance of E-Learning in light
of Corona virus (Covid -19) spreading by university teachers, as well as measuring
the level of turnout and response of students to E-Learning lessons provided, from the
viewpoint of their teachers in some Algerian universities. The study used the
descriptive approach (Field survey), based on a questionnaire as a data gathering tool.
Findings show that university teachers have a high consciousness about the
importance of using E-Learning and the need to apply it to upgrade the educational
process. The study also demonstrated that the weak Internet flow and the lack of
teacher training in E-Learning programs are among the most important obstacles.
Moreover, the researcher observed that Master students' response was highly better
than Bachelor students.