Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

مقاربة نفسية معرفية للذاكرة الدلالية عند الطفل المصاب بتخلف ذهني بسيط

Show simple item record

dc.contributor.author بقعة, حميدة
dc.date.accessioned 2024-02-13T11:10:53Z
dc.date.available 2024-02-13T11:10:53Z
dc.date.issued 2023-12-07
dc.identifier.issn 6368-2622
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5743
dc.description.abstract تسعى الدراسة الحالية للتعرف على مستوى نشاط الذاكرة الدلالية كمقر لمعالجة المعلومات وتحزينها لدى الطفل المصاب بتخلف ذهني بسيط من منظور نفس معرفي، وقد طبقت الدراسة على عينة مكونة من 3حالات تتراوح اعمارها بين 8 و 10 سنوات، بالاعتماد على مجموعة من الأدوات المتمثلة في : الملاحظة، المقابلة، واختبار الذاكرة الدلالية لسعد عبد العزيز، وقد توصلت نتائج الدراسة الى ان الطفل المصاب بتخلف ذهني بسيط يعاني من انخفاض في مستوى الذاكرة الدلالية ,ويظهر ذلك بالتحديد على مستوى تركيب الإيقاع الدلالي ,التمييز الفونولوجي والتكرار الدلالي للأرقام.. The current study seeks to determine the level of semantic memory activity as a place for information processing and storage in a child with mild mental retardation from the perspective of cognitive psychology. The study was applied to a sample consisting of three children between the ages of 8 and 10 years, depending on a set of acting tools: the interview and the semantic memory test of Saad Abdel Aziz. The results of the study concluded that the child with mild mental retardation suffers from a decrease in the level of semantic memory, and this appears particularly at the level of semantic rhythm structure, phonemic discrimination, and semantic repetition of numbers. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher جلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية ar_AR
dc.subject الذاكرة ar_AR
dc.subject الذاكرة الدلالية ar_AR
dc.subject التخلف الذهني البسيط ar_AR
dc.subject mild intellectual disabilitiy ar_AR
dc.subject semantic memory ar_AR
dc.subject Memory ar_AR
dc.title مقاربة نفسية معرفية للذاكرة الدلالية عند الطفل المصاب بتخلف ذهني بسيط ar_AR
dc.title.alternative A cognitive psychological approach to the semantic memory of a child with mild intellectual disability ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account