Abstract:
ملخص
يعتبر الطالب من أهم أهداف استخدام التكنولوجيا الحديثة للتعليم عن بعد، فهو يتلقى مقررات إلكترونية تساهم في تطوير تعليمه
الجامعي وتحسينه، ونهدف في هذه الورقة البحثية إلى دراسة تجربة توظيف منصة موودل للتعليم عن بعد من طرف المدرسة العليا للعلوم التطبيقية بالجزائر ESSA خلال السداسي الثاني للموسم الجامعي 2019-2020 وتحليل تفاعل طلبة الأقسام التحضيرية بالمدرسة مع استعمالها. ولتحقيق هدف الدراسة تم اختيار عينة تكونت من 102 طالبا استخدموا المنصة. واعتمدنا على المنهج المسحي باستخدام استمارة الاستبيان التي وزعت على العينة المذكورة أعلاه. وقد اظهرت نتائج الدراسة أن توظيف المنصة بالمدرسة آثار إيجابية وسلبية من وجهة نظر الطلبة المستجوبين.
Abstract
The use of modern technology for distance education is considered a crucial objective, as it allows students to receive electronic courses that will contribute to the development and improvement of university education. The ESSA (Higher School of Applied Sciences in Algeria) implemented the Moodle system during the second semester of the 2019-2020 academic year in order to complete the university year. In this regard, this study aims to investigate the impact of employing the Moodle platform in distance education among students of the preparatory departments of the Higher School of Applied Sciences in Algeria ESSA and the extent of their interaction with it. In order to achieve this goal, a sample of 102 students from the preparatory departments belonging to the school, who used the Moodle platform, was selected. We relied on the survey approach using the questionnaire form that was distributed to the aforementioned sample. Although the use of the platform is still in its early stages as a preliminary experiment, the results of the study showed that employing the Moodle platform in the school has both positive and negative effects from the viewpoint of the interviewed students.
Résumé
L’étudiant est l’un des objectifs les plus importants de l’utilisation de la technologie moderne pour l’enseignement à distance, car il reçoit des cours électroniques qui contribuent au développement et à l’amélioration de sa formation universitaire. Dans la présente contribution nous étudierons l’expérience de l’utilisation de la plate-forme Moodle pour l’enseignement à distance par l’École supérieure des sciences appliquées en Algérie ESSA au cours du deuxième semestre de la saison académique 2019-2020 et analyser l’interaction des étudiants des classes préparatoires de l’école avec son utilisation. Pour atteindre cet objectif, nous avons administré un questionnaire sur un échantillon de 102 étudiants ayant utilisé cette plateforme. Les résultats de l’étude ont montré que l’utilisation de la plateforme dans l’école a des effets positifs et négatifs sur la formation des étudiants.