الخلاصة:
ملخص: نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى فهم المحيط الاجتماعي ودوره في تكوين المرأة القيادية باعتباره مجالا من العلاقات المتفاعلة فيما بينها والتي تؤثر وتتأثر به، معتمدين على الضوابط المرتبطة بالتنشئة الاجتماعية التي تربت المرأة القيادية فيها، والضوابط المرتبطة بمنظومة القيم الدينية والثقافية التي تمثل كل المعايير والمعتقدات التي اكتسبتها المرأة من الواقع الاجتماعي، بالإضافة إلى واقع مؤسساتي يحمل قيما تنظيمية وأطرا قانونية. باعتبار أن نجاح أو فشل المؤسسة في تحقيق أهدافها مرتبط بالنمط القيادي للمرأة والذي يعد فعلا قياديا مؤسساتيا مبنيا على خلفية اجتماعية وثقافية. وتوصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن للمحيط الاجتماعي دور مزدوج في تكوين المرأة القيادية فهو من جهة يعمل على ترسيخ تقنيات الضبط الاجتماعي المعقدة عن طريق التنشئة الاجتماعية، ومن جهة أخرى يفتح لها أبواب التعليم والتكوين مما يساهم في حصولها على وظيفة، والارتقاء إلى المناصب القيادية.
Abstract: The present research paper aims to understand the social environment and its role in the women leader’s formation, as a field of interacting relationships that affect and are affected by it, relying on the controls related to the socialization in which the woman leader was raised under, also the controls associated with the system of religious and cultural values that represent all the standards and beliefs that women have acquired from social reality, in addition to an institutional reality that carries organizational values and legal frameworks, Considering that the institution’s success or failure in achieving its goals is linked to the leadership style of women; which is an institutional leadership act based on a social and cultural background. Through this study, we concluded that the social environment plays a dual role in the formation of women leader, on one hand, it works to consolidate complex social control techniques through socialization, and on the other hand, on the other hand, it provided her with the opportunity for education and training, which contributed to her obtaining a job and advancing to leadership positions.
Résumé: A travers cette étude, nous chercherons à comprendre le rôle de l’’environnement social dans la formation de la femme leadership. Nous nous appuyons s sur les régulateurs liés à l'éducation sociale de la femme leadership et les régulateurs associés au système de valeurs religieuses et culturelles.
Les résultats obtenus nous permettent de conclure que l'environnement social joue un double rôle dans la formation des femmes leadership. Il contribue, d'une part, à consolider des techniques complexes de régulation sociale par le biais de la socialisation, et d'autre part, à leur ouvrir les portes de l’apprentissage et de la formation, ce qui contribue à leur permettre d'obtenir un emploi et d'accéder à des postes de direction.