Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى البحث في تأثيرات مختلف آليات العولمة الثقافية على الممارسات الاجتماعية للقيم الدينية من طرف المرأة وهي دارسة ميدانية على عيّنة من الأستاذات بجامعة البويرة ، حيث اعتتمدنا على الملاحظة العلمية والاستبيان كأداتين لجمع المعلومات والبيانات، واستخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لوصفها وتحليلها ومقارنتهاحتى نخلُص إلى مجموعة من النتائج من أهمها أنّ المرأة المسلمة في ظل العولمة الثقافية مستهدفة وعُرضة للإستهلاك الثقافي الوافد، كما أنّ التغيّر الاجتماعي جعل المرأة في صراع بين تلقي ومواجهة الثقافة الوافدة في إطار الاتصال الثقافي "المُعَولَم"والمهدّد للخصوصيات الثقافية والقيم الدينية للمرأة، في ظل عالم يفرض حتمية تكنولولوجية وصناعات ثقافية تُلزِم المرأة باستخدامات وسائل وتكنولوجيا الإعلام والاتصال، وعلى المرأة أن تتعامل مع الثقافة الوافدة عبرها للمحافظة على خصوصيتها الثقافية وقيمها الدينية في سلوكاتها ونمط حياتها والقيم التي نشأت عليها، سيما تلك المتعلقة بالقيم الضابطة لإستقرار الحياة الزوجية بما فيها من أدوار تربوية وتنشئة اجتماعية للأبناء، كما يؤثر تعرّض المرأة الجزائرية للصناعات الثقافية على القيم الدينية الداعمة لإستقرار الحياة الزوجية والأسرية، حيث تختل الأدوار الإجتماعية للأفراد داخل الأسرة، وقد تصل إلى إنحلال خُلقي أسري بعيد عن القيم الدينية للأسرة المسلمة في المجتمع الجزائري. والعكس إذا ما كان الهدف هو زيادة الوعي الثقافي حول استقرار وتماسك الأسرة.
This study aims to investigate the effects of various mechanisms of cultural globalization on the social practices of religious values by women. It is a field study on a sample of female professors at the University of Bouira.We relied on scientific observation and questionnaires as tools for collecting information and data. We used the descriptive analytical method to describe, analyze and compare them until we reached a set of results, the most important of which is that Muslim women in light of cultural globalization are targeted and vulnerable to foreign cultural consumption.Also, social change has put women in a struggle between receiving and confronting the new culture within the framework of “globalized” cultural communication that threatens the cultural privacy and religious values of women, in light of a world that imposes a technological imperative and cultural industries that oblige women to use media and communication means and technology.
A woman must deal with the culture she comes from in order to preserve her cultural privacy and religious values in her behavior and lifestyle and the values she grew up with, especially those related to the values governing the stability of marital life, including the educational roles and socialization of children.Algerian women's exposure to cultural industries also affects the religious values that support the stability of marital and family life, as the social roles of individuals within the family are disturbed, and may reach a moral family dissolution far from the religious values of the Muslim family in Algerian society.The opposite is true if the goal is to increase cultural awareness about family stability and cohesion.