Résumé:
سعينا من خلال د ا رستنا إلى معرفة أثر است ا رتيجية التعلم التعاوني في تحسين التعبير
الكتابي لدى عينة من تلاميذ السنتين ال ا ربعة والخامسة، اعتمدنا في د ا رستنا هذه المنهج شبه
التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية وبتطبيقين قبلي وبعدي، وذلك بهدف معرفة ما
إذا كانت هناك فروق في مستوى التعبير الكتابي لدى تلاميذ العينة التجريبية قبل وبعد
تطبيق است ا رتيجية التعلم التعاوني، تكونت عينة الد ا رسة من 08 تلميذا 08 منهم تلاميذ في
السنة ال ا ربعة و 08 تلميذا في السنة الخامسة، مقسمين إلى مجموعتين 08 ضابطة و 08
تجريبية وذلك في كل مستوى د ا رسي أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين نتائج
التطبيقين القبلي والبعدي عند كل من السنتين ال ا ربعة والخامسة وذلك لصالح التطبيق
البعدي، كما بينت النتائج أيضا وجود فروق إحصائية في نتائج التعبير الكتابي بين العينتين
الضابطة والتجريبية وذلك لصالح العينة التجريبية عند كل من السنتين ال ا ربعة والخامسة
The present study aimed to test the effectiveness of applying cooperative learning strategy in developing written production skills, the study followed a quasi-experiment design, control and experimental groups, pretest-posttest design. In order to find out whether there are differences in the level of written production among the experimental sample students before and after applying the cooperative learning strategy we also tested the differences in the results of written production in the post application between the experimental sample that studied written expression according to the cooperative learning strategy and the control sample that learned in the traditional way. The statistical results showed that there were statistically significant differences between the results of the pre and post applications at each of the fourth and fifth years in favor of the post