الخلاصة:
هدفتْ هذه الدراسة إلى معرفة الدور التربوي الذي تلعبه المدرسة القرآنية وعلاقتهبالتنشئة الاجتماعية للطفل، ومِن أجلِ تحقيق هذا الهدف استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي، وكان اختيارنا لحالات الدراسة بطريقة مقصودة والتي بلغتْ 32معلمًا يدرسون بالمدارس القرآنية، ولجمع المعلومات اعتمدناعلى المقابلة كأداة أساسية في البحث، والمقابلة تتألف منأربعةمحاور.
المحور الأول خاصبالبيانات الشخصية، والمحور الثاني خاص بالفرضية الأولى التي تفترض مساهمة البرامج القرآنية بزاوية الهامل في تنشئة التلاميذ على القيم الدينية والاجتماعية.
والمحور الثالث: خاص بالفرضية الثانية دور الوعظ والإرشاد الديني داخل المدرسة في إكساب التلاميذ التفاعل والاندماج السوي في البيئة الاجتماعية، والمحور الرابع وهوخاص بالفرضية الثالثة: سياسة الزاوية في الإنضباط وإلزام التلاميذ بالقوانين الداخلية تنُشئيء التلاميذ على التزام والضبط الاجتماعي.
أما بالنسبة لتحليل البيانات التي تمَّ جمعها من الميدان استخدمنا التحليل والتفسير كميًا وكيفيًا
Title of the study: The educational role of Quranic schools and its relationship to social upbringing ( Zawiat Al-Hamal as a model
- This study aimed to know the educational role played by the Qur’anic school and its relationship to the social upbringing of the child, and in order to achieve this goal we used the descriptive analytical approach and our selection of the sample was intentional, which amounted to 32 teachers studying in Qur’anic schools, and to collect the information we relied on the interview as a basic tool in the research. The interview consists of four parts.
The first axis is related to personal data, and the second axis is related to the first hypothesis that assumes a relationship between Quranic programs and the upbringing of students on religious and social values.
And the third axis: is related to the second hypothesis: the existence of a relationship between preaching and guidance and providing students with interaction and proper integration into the social environment, and the fourth axis, which is specific to the third hypothesis: the existence of a relationship between the corner policy in discipline and obliging students to internal laws and raising students to adhere to and social control.
- As for the analysis of data collected from the field, we used quantitative and qualitative analysis and interpretation.