Abstract:
أصبح الحديث عن التلميذ اليوم وعن مهنتة التلميذ من بين المواضيع التي تهتم بها الدراسات المعاصرة في ميدان سوسيولوجيا التربية أو ما يتعلق بالعمل المدرسي للتلميذ ظاهرا ومضمونا.
حاولنا من خلال هذه الدراسة تسليط الضوء على انتضارات المدرسة من التلميذ ومحاولة الكشف عن أهم الإستراتيجيات الممارسة خلال تنفيذه لتعليمات المدرسة ومن ثم الوصول إلى معرفة انتضاراته المستقبلية كفرد من المجتمع مستقبلا، وذلك لمحاولة الكشف عن واقع الممارسات البيداغوجية داخل المدرسة.
إعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الكيفي لتحليل وتأويل النتائج وذلك بالاستناد إلى تقنية المقابلة وفقا لتحليل مضامينها.
Nowadays, topics surrounding pupil’s profession and school work have become of grat interest to modern studies in educational sociology.
Through this study we attempt to shed the light on school’s expectations from student and uncover the most important strategies practiced during the implementations of school instructions, in order to reach an understanding.
Of their futur expectations as a member of society and try to expose the reality of pedagogical practices within school.
In this study we used the qualitative approach to analyse and interpret the results by analysing the contents of interviews