الخلاصة:
عالج موضوع الرسالة تعليم وسائل الربط وأثرها في اتساق النص، فتطرق في جانبه النظري إلى ماهية ظاهرة الربط وأهميتها في الاتساق النصي والأدوات التي تشتغل عليها، في حين تناول الجانب التطبيقي تحليل النصوص التعليمية الواردة في البرنامج الدراسي الجزائري الموجهة لتلاميذ السنة الثالثة من التعليم الثانوي شعبة الآداب والفلسفة، كما تطرق إلى بيان كيفية توظيف وسائل الربط في الكتابة وتجسيدها في الفعل التعليمي من خلال اقتراح نصوص ذات طابع وظيفي تهم المتعلم في هذه المرحلة، لأن الدراسات النصية أثبتت أن تعليم تلك الوسائل أمر ذو شأن كبير ذلك أن وجودها في النص يشير إلى تحقق صفة الاتساق بين أجزائه ويجعلها مجتمعة ومترابطة، وهي بذلك تؤدي دورا فعالا في بناء النص، وتسهل عملية فهمه، وتحقق تسلسل الأفكار فيه، وتجعله مفهوما لدى القارئ، وبالمقابل فإن غيابها أو عدم استعمالها استعمالا صحيحا يسم النص بالتفكك والضعف، ويثير لدى القارئ إشكالية في الفهم والاستقبال.
This dissertation tackled teaching the subordinating conjunctions and its impact on the consistency of the text, in it’s theoretical part mentioned the definition of dissertation and its importance on the consistency in the text as well what word must be used, also the practical part refer about analysis of educational texts at Algerian educational curriculum for third-year secondary school students Division of Ethics and Philosophy, further explains exploitation of subordinating conjunctions in writing and it’s act on teaching through suggesting useful texts that conform with this level, because textual studies proved that teaching subordinating conjunctions achieves text consistency which makes text parts related, and make it easy to understand the topic, otherwise non-existentance of subordinating conjunctions in text or not using it in proper way makes the text poor and desultory also makes it hard to understand.