الخلاصة:
تتناول هذه الدراسة أصول وقضايا الفكر الإصلاحي في تونس بين 1900-1939، قبل وأثناء الحماية الفرنسية. في المجالات الدينية والاجتماعية والتربوية، مثل إصلاح التعليم والتربية في جامع الزيتونة وذلك بتحديثه من حيث المناهج الدراسية والأساليب التعليمية. وكذا قضية تجنيس التونسيين وإدماجهم في الحضارة الغربية، ووضعية المرأة التونسية والإشكالات التي أثيرت من حولها، مثل تعليمها وأحوالها الشخصية: كالزواج والطلاق والميراث. وقضية العمل النقابي التونسي وانشغاله بهموم العمال والنضال في سبيل تحصيل حقوقهم.
تتأسس هذه الدراسة على أفكار ورؤى أبرز المصلحين التونسيين أمثال: عبد العزيز الثعالبي، والامام محمد الطاهر بن عاشور والإمام محمد الخضر الحسين، والشيخ محمد النخلي. وذلك من خلال ما خلفه هؤلاء من آثار ومؤلفات كثيرة ومتنوعة. (كتب، أشعار، مقالات صحفية...إلخ)
وفي ضوء هذه الدراسة برزت إشكالية واضحة ومحورية في كل القضايا الإصلاحية المعالجة في الفترة المذكورة، وهي إلى أي مدى تمكن المصلحون التونسيون تحقيق التوافق في نظرتهم الإصلاحية بين الحداثة من جهة والأصالة من جهة أخرى؟
This study deals with the origins and issues of reformist thought in Tunisia between 1900 and 1939, before and during the French protectorate. In religious, social and educational fields, such as reforming education at Zaitouna Mosque (University) by updating it in terms of educational programs and teaching methods. As well as the question of the naturalization of citizens and their integration into Western civilization, also noted the status of Tunisian women and the problems that arise around them, such as their education and their personal status: marriage, divorce. and inheritance. As well as the question of Tunisian, trade unionism and the concerns of workers' concerns and the struggle for the realization of their rights.
This study is based on the ideas and visions of the most prominent Tunisian reformers such as: Abdel Aziz Al-Thaâlibi, Imam Mohammed Al-Taher Ben Achour, Imam Mohamed Al-Khadir Al-Hussein and Sheikh Mohammed Al-Nakhli, through their many writings (Books, opinions, press articles, etc.)
In the light of this study, a clear and central problematic emerged in all the reform questions dealt with during the aforementioned period, namely to what extent the Tunisian reformers were able to achieve compatibility in their reformist vision between modernity on the one hand and authenticity or originality on the other?