Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

تغير مناهج التربية والتعليم بين التقليد والتجديد

Show simple item record

dc.contributor.author لطرش, عبد الحميد
dc.contributor.author عبد اللاوي, حسين
dc.date.accessioned 2024-03-20T05:33:33Z
dc.date.available 2024-03-20T05:33:33Z
dc.date.issued 2022-02-28
dc.identifier.issn 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5978
dc.description.abstract ملخص: نتناول في هذه الورقة مسألة تغير المناهج التربوية في المدرسة الجزائرية بنوعيها التقليدية والحديثة والتي تكتسي أهمية بالغة في تكوين الأجيال وفي تمكين المدرسة من أداء دورها التعليمي والتربوي في سياق التغيرات الاجتماعية والاقتصادية للمجتمع. وقد خلصت الدراسة بحملة من النتائج تصب في مجملها إلى ضرورة الاهتمام بتقوية مستويات التلاميذ بتحسين ظروف تعليمهم وتطوير الوسائل التعليمية وبتحديث طرق التقويم البيداغوجي من خلال تطوير الامتحانات الفصلية والسنوية كمعيار للتقويم الايجابي لمستويات التلاميذ. Abstract: In this article, we address the question of the evolution of teaching programs in Algerian schools. Whether traditional or modern, these programs are of great importance in the formation of generations, a mission which allows the school to exercise its educational role in the context of economic changes in society. The study led to a series of results which underline the need to pay particular attention to improving the level of pupils by improving the conditions of their schooling, developing teaching tools and updating the methods of educational assessment through the development quarterly and annual examinations as well as the application of criteria for positive evaluation of the level of pupils. Résumé: Dans cet article, nous abordons la question de l'évolution des programmes d'enseignement à l'école algérienne. Qu’ils soient traditionnels ou modernes, ces programmes sont d'une grande importance dans la formation des générations, mission qui permet à l'école d'exercer son rôle éducatif dans le contexte des mutations économiques de la société. L’étude a abouti à une série de résultats qui soulignent la nécessité de prêter une attention particulière au renforcement du niveau des élèves en améliorant les conditions de leur scolarisation, en développant des outils pédagogiques et en actualisant les méthodes d'évaluation pédagogique par le développement d'examens trimestriels et annuels ainsi que l’application des critères d'évaluation positive du niveau des élèves. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;1 المجلد10، العدد
dc.subject المناهج؛ التربية؛ التعليم؛ التقويم؛ التقليد؛ التجديد. curriculum; Education; education; Calendar; tradition; renewal. curricula; éducation; calendrier; tradition; renouvellement. ar_AR
dc.title تغير مناهج التربية والتعليم بين التقليد والتجديد ar_AR
dc.title.alternative Changing curricula between tradition and renewal. Changement des méthodes d’enseignement et d’éducation entre tradition et innovation. ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account