Abstract:
ملخص: هدفت الدراسة إلى محاولة معرفة إستراتيجية التعرف على الكلمة المكتوبة عند عينة من فئة الصم من الدرجة العميقة والتمدرسين في السنة الخامسة ابتدائي ذات إدماج جزئي، باستخدام المنهج الوصفي وتطبيق اختبار القراءة –العطلة- واختبار تقييم القراءة وتشخيص صعوباتها ، تم تحديد حالات الدراسة بطريقة قصدية (7 حالات) بالاعتماد على توجيه من مديرية التضامن الاجتماعي ومديرية التربية. وقد أظهرت نتائج اختبار القراءة – العطلة - متباينة بين 0.56 و0.87 بالنسبة لمؤشر القراءة السليمة ومؤشر تسارع بين -3 و14 لكل الحالات (فئة الصم) ثم مقارنتها بنتائج السرعة والدقة حسب الفئة العمرية عند العادي التي تتناسب وحالات الدراسة ضمن المجال [126-137] و[138-148]. أما التحليل الكيفي فقد سمح بالتعرف على نتائج بند التعرف على الكلمة المكتوبة باستخدام معادلة تقسيم مجموع نقاط التعرف السليم لكل بند على مجموع النقاط الكلي فاكتشفنا تباين نتائج بند المقاطع بمعنى بين 0.34 و 1 و بند المقاطع المركبة بين 0.09 و 0.93 .أما بند الكلمات بمعنى فتراوح بين 0.25 و 0.97 وتباين نتائج بند الكلمات بدون معنى كان بين 0.06 و 0.97 مع الإشارة الى أن القيمة الدنيا هي دوما لنفس الحالة، وعليه نستخلص أن نتائج مؤشر القراءة السليمة غير ثابت مع مؤشر التسارع الذي يرجع لخصوصية الحالات التي تتعرف على الكلمات بصريا دون أخذ بعين الإعتبار سلامة القراءة بحيث تدرجت بين 152 كلمة صحيحة من مجموع 267 كأضعف حالة و253 كلمة صحيحة من مجموع 267 كلمة ليعكس مؤشر القراءة السليمة 0.94 بمؤشر تسارع +8 عند الحالة ت. إلا أن النتائج تبقى متباينة بحيث سجل أكبر قيمة لمؤشر التسارع +14 عند الحالة ت بالرغم من أن مؤشر القراءة السليمة كان منخفضا بقيمة 0.56 مقارنة بالحالة ر. وتفسر هذه النتائج أن التعقد يخص الاستراتيجية الأبجدية التي تظهر خللا في نمو الوعي الفونمي كون أن الأخطاء هي ذات إهمال أو إبدال حرف بحرف آخر والذي يؤثر بدوره في نمو التمثيلات الإملائية مما يؤدي إلى استعمال استراتيجيات مختلفة. ونفسر هده النتائج بأن التلميذ الأصم ينطلق في هذه المعالجة مما اكتسبه وطوره من معارفه الخاصة باللغة التي اختارها وطرق التواصل التي انطلق منها خلال التعلم.
Abstract: The aim of the study was to try to know the strategy of identifying the word written at a sample of the deaf class deep grade fifth year of primary with partial integration, using the descriptive curriculum and the application of the reading test - holiday - and test reading evaluation and diagnosis of its difficulties, which is a pillar consisting of a set of items of varying difficulty, to determine the cases of study in a meaningful way (7 cases) based on guidance from the Directorate of Social Solidarity and the Directorate of Education, which in turn directed us to a school in an integrated section. The results of the reading test - the holiday - show a difference between 0.56 and 0.87 for the healthy reading index and an acceleration index between -3 and 14 for all cases (deaf group) and then compared to speed and accuracy results by normal age group that corresponds to the study cases within the field [126-137] and [138-148] through qualitative analysis In parallel, the results of the written word recognition clause using the equation of dividing the total proper identification points of each item on the total points showed that the results of the section line varied between 0.34 and 1 and the composite section line between 0.09 and 0.93, while the word item in the sense ranged from 0.25 to 0.97 The word item in the sense ranged from 0.25 to 0.97, while the meaningless word item was between 0.06 and 0.97, noting that the minimum value is always the same, so we draw the results of a sound reading indicator that is not fixed with the accelerometer due to the specificity of cases that visually recognize words without taking into account the safety of reading. Between 152 correct words out of a total of 267 as the weakest case and 253 correct words out of a total of 267 words to reflect the sound reading index 0.94 with an acceleration index +8 at the time of the case, the results are observed so different that the greatest value of the acceleration index +14 is observed at case T although the sound reading index was low and appeared at 0.56 Compared to the R. These results explain that the complexity relates to the alphabetical strategy that affects the growth of the phonemic consciousness because mistakes are neglected or replaced by a letter with another letter, which in turn affects the growth of spelling representations, leading to the use of different strategies.
Résumé: L'étude vise à découvrir la stratégie de reconnaissance de l'écrit parmi un échantillon d’élèves malentendants scolarisés dans une classe de cinquième année du primaire .L'approche descriptive, le test de lecture - récréation - et le test d'évaluation de la lecture et le diagnostic de ses difficultés sont les principales outils utilisés pour la collecte des données auprès de 7 cas choisi intentionnellement en collaboration avec la Direction de la solidarité sociale et de la Direction de l'éducation. Les résultats du test de lecture lente ont révélé des résultats différents pour l'indice de lecture à haute voix et l'indice de lecture rapide. Ces résultats ont été comparés aux résultats de vitesse et de précision selon le groupe d'âge. Quant à l'analyse qualitative, elle a permis d'identifier l'écart dans les résultats de l'item syllabes, c'est-à-dire les résultats des mots sans sens. En conséquence, nous concluons que les résultats de l'indice de lecture correcte ne sont pas figés avec l'indice d'accélération, ce qui est dû à la spécificité des cas qui reconnaissent visuellement les mots sans tenir compte de la sécurité de la lecture. Ces résultats expliquent que la complexité est liée à la stratégie alphabétique, qui montre un défaut dans la croissance de la conscience phonémique, puisque les erreurs sont négligées ou la substitution d'une lettre à une autre lettre, qui à son tour affecte la croissance des représentations orthographiques, ce qui conduit à utiliser différentes stratégies. Nous expliquons ces résultats que l'élève malentendant procède dans ce traitement à partir de ce qu'il a acquis et développé à partir de sa connaissance de la langue qu'il a choisie et des méthodes de communication dont il est parti au cours de l'apprentissage.