Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

الاغتراب عن الدراسة لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي: دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ولاية البليدة

Show simple item record

dc.contributor.author تيتون, كريمة
dc.date.accessioned 2024-03-20T05:54:40Z
dc.date.available 2024-03-20T05:54:40Z
dc.date.issued 2022-02-28
dc.identifier.issn 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5983
dc.description.abstract ملخص: هدفت هذه الدراسة الوصفية إلى الكشف عن ظاهرة الاغتراب المدرسي عند تلاميذ السنة الثانية ثانوي. أجريت على عينة تكونت من 202 تلميذ وتلميذة من أقسام السنة الثانية ثانوي بثلاث ثانويات متواجدة بولاية البليدة تراوحت أعمارهم بين 14 و18 سنة. اعتمدت الباحثة في جمعها للبيانات على استبانة الاغتراب عن الدراسة لخير الله عصار، كما اعتمدت في تحليلها للنتائج على الإحصاء الاستدلالي. وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: - الاغتراب المدرسي عند تلاميذ السنة الثانية ثانوي مرتفع. - يوجد اختلاف في ترتيب أبعاد الاغتراب المدرسي حيث تعزى الرتبة الأولى لبعد غربة الذات. - يوجد فروق بين الجنسين في الاغتراب المدرسي يعزى للذكور. Abstract: This descriptive study aimed to detect the phenomenon of school alienation of second year secondary students, and was conducted on a sample of 202 girls and boys. In the data collection, the researcher relied on how Khair Allah Assar school alienation questionnaire, and based her analysis of the results on statistical inference. The results of the study showed the following: -School alienation of second year secondary students is high. -There is a difference in the order of the dimensions of school alienation, the first of which is due to the dimension of self-estrangement -There are gender differences in school alienation attributed to males. Résumé: Cette étude descriptive a pour but d’étudier le phénomène de l'aliénation scolaire chez les élèves de la deuxième année du secondaire. Elle a été menée sur un échantillon de 202 élèves des deux sexes par l’application du questionnaire sur l'aliénation élaboré par Khair Allah Assar et les techniques de traitement statistique. Les résultats obtenus font ressortir que : -L'aliénation scolaire chez les élèves de la deuxième année du secondaire est élevée ; -Il y a une différence dans le classement des dimensions de l'aliénation scolaire dominé par la dimension de l'aliénation de soi ; - Il existe des différences entre les sexes dans l'aliénation scolaire au profit des élèves de sexe masculin. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;1 المجلد10، العدد
dc.subject اغتراب؛ اغتراب مدرسي؛ مراهقة؛ مدرسة. alienation; school alienation; adolescence; school. aliénation; aliénation scolaire ; adolescence; école. ar_AR
dc.title الاغتراب عن الدراسة لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي: دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ ولاية البليدة ar_AR
dc.title.alternative School alienation of second years secondary students: An empirical study on a sample of students from the Wilaya of Blida. L’aliénation scolaire des élèves de deuxième année secondaire: étude sur un échantillon d’élèves de la Wilaya de Blida. ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account