Abstract:
ملخص: لماذا يفشل بعض التلاميذ مدرسيا؟ سؤال تكرر طيلة القرن الماضي ومازال يتكرر في حقل العلوم الإجتماعية بنفس الروح ضمن أطر نظرية وبأدوات معرفية تحاول ملامسة واقع هذه الظاهرة المعقدة وتجلياتها ضمن أطر تفسير الفشل. من هذا المنطلق يتحدد رهان هذا المقال انطلاقا من تصور تمهيدي يقوم على محاولة طرح الأدبيات السوسيولوجية الكلاسيكية التي قاربت الفشل المدرسي بأدواتها المعرفية والمنهجية والكشف عن المحددات الجديدة ضمن مقاربة العلاقة بالمعرفة من منطلق منهجي يقوم على الهدم والبناء لرصد الاختلاف. طبعا حدود هذا المقال لا تسمح باستعراض كل الأدبيات في الحقل المعرفي والإحاطة بكل أطروحاتها ولكنها ستستعرض ذلك في إطار بعض النماذج التي أنتجتها سوسيولوجيا التربية الفرنسية.
Abstract: Why do some students fail school? It is a question that has been repeated throughout the past century and is still being repeated in the field of social sciences, in the same spirit within theoretical frameworks and cognitive tools that have attempted and are attempting to touch the reality of this complex phenomenon and its manifestations, within the frameworks of the interpretation of failure. From this standpoint, the wager of this article is determined from an introductory perception based on an attempt to present classical sociological literature that approached school failure with its cognitive and methodological tools, and to reveal the new determinants within the approach to the relationship with knowledge, from a systematic standpoint based on demolition and construction to monitor the difference. Of course, the limits of this article do not allow reviewing all the literature in the field of knowledge and taking note of all its theses, but it will review this within the framework of some models produced by the French sociology of education.
Résumé: Pourquoi certains élèves échouent à l’école ? Une question qui s'est répétée tout au long du siècle dernier et qui se répète toujours dans le domaine des sciences sociales dans le même esprit au sein de cadres théoriques et d'outils cognitifs qui tentent de comprendre la réalité de ce phénomène complexe, et ses manifestations dans les cadres de l'interprétation de l'échec. De ce point de vue, le pari de cet article est de déterminer à partir d'une approche introductive basée sur une relecture de la littérature sociologique classique sur l'échec scolaire à l’aide d’outils cognitifs et méthodologiques, les nouveaux déterminants de l'approche en termes de relation au savoir selon une approche systématique de déconstruction et de construction. Cet article ne prétend pas de passer en revue toute la littérature produite dans ce domaine, mais il se limitera aux travaux représentatifs de la sociologie française de l'éducation